ANMELDELSER

Ganløserevyen 2022 er ikke for sarte ører!

De tør det, og de gør det i årets Ganløse Revy.
Foto: Mathias Rasmussen

Sidste år leverede Ganløse Revyen skarp satire og særdeles tankefulde numre. Det gør de igen i år, men hvor skruen har fået endnu en drejning. Det ikke mindst i teksten til nummeret DR´s pigekor, der bestemt ikke er for sarte ører.

Der er de morsomme tekster, de virkelig skarpe, de tekster, der efter nogens mening er lige på stregen, og måske endda lidt over, og så er der de traditionelle numre, de korte, som hører enhver revy til.

Stedet er Ganløse Kro, hvor Ganløserevyen, der ikke er for sarte ører, spiller frem til den 26. august.

I år består teamet på scenen af de erfarne revykunstnere Anne Karin Broberg, Michael Hasselflug og Martin Knudsen, samt af den nye – undskyld udtrykket – frække pige i klassen – Sara Gadborg.

Det er i år, ifølge den særlige revyavis, der er skrevet og omdelt i et stort område, første gang at Sara Gadborg prøver kræfter med en sommerrevy. Og når ellers teksterne er til det, så er hun et meget fint talentfuldt supplement til de mere garvede revyskuespillere.

Krænkelser og sexchikane

Hun har fået rollen som den frække pige i misforståelsesnummeret Den første gang, og det samme i nummeret DR´s pigekor, hvor hun er på scenen sammen med Anne Karin Broberg.

De fleste har hørt om de krænkelser og den sexchikane der fandt sted i Danmarks Radios pigekor for år tilbage. I nummeret DR´s pigekor, med tekst af Dorte Munksgaard og arrangement af Morten Østergaard, nej ikke dén Morten Østergaard, folder hun og Anne Karin sig i den grad ud.

I nummeret synger de to en stribe af vores smukke elskede fædrelandssange, som vi alle kender så godt. Der lægges ud med I Danmark er jeg født, meeeeen med en noget anderledes tekst end vi er vant til. Der anvendes ord og gloser i teksten, som ikke alle tager vil tage i deres mund, hvorfor mine indledende bemærkninger, at det bestemt ikke er for sarte ører. Så er man advaret!

Det er skarp satire på højeste niveau, hvis eller man kan tåle at høre – og se, om det der, efter hvad der er oplyst, skulle være en sandhed eller mange om hvad der er foregået.

Den første gang

Det er dog ikke første gang vi i den grad oplever Sara folde sig ud. Det gør vi også i nummeret Den første gang med tekst af Lukas Birch, der i år foruden at være flittig tekstforfatter, også er instruktørassistent. Det sammen med Steffen Hulehøj Frederiksen.

Den første gang er et klassisk misforståelsesnummer, hvor vi som publikum fra begyndelsen foranlediges til at tro et, for kort efter at blive meget klogere. Det er sjovt, det er underholdende, lidt frækt, og så leverer Sara i den grad teksten. Det lige indtil hun forsøges fjernet fra scenen af Martin Knudsen, da han synes det bliver for meget af det gode.

Nå jo, og så forsøger hun sig lige igen i nummeret Hold dem for ørene. Finurligt og underholdende, og godt fundet på.

Forskel på murer og minister

Naturligvis har revyen også de politiske numre, blandt andet i Jantzen & Aagaards Tilknytningsforhold.

Her finder vi ud af at der er forskel på mureren og ministeren. Mureren, hvis farfar tilbage i 1930´erne arbejdede i Syrien, og ministeren, i dette tilfælde tidligere integrationsminister, nuværende justitsminister Mattias Tesfaye. Han er er søn af en etiopier og en dansk kvinde, hvis mor er fra Tyskland. For hvem har størst tilhørsforhold til Danmark, og hvem bør rejse og hvem bør blive, om nogen?

Puttin on the Ritz og Putin er en bitch

Politik er der også i nummeret Putin er en bitch med en rigtig god tekst af Sune Gylling Æbelø. Melodien er Irving Berlins Puttin on the Ritz, og i sin tid proformet af sangeren Taco.

Nummeret leveres af to forstadsfruer, stærkt sunget og spillet af Anne Karin og Sara, med hver deres hvidvinsglas i hånden. Ingen kan efterfølgende være i tvivl om, hvad de mener om diktatoren i øst. Godt tænkt med Puttin on the Ritz til Putin er en bitch.

Apropos hvidvin i glasset, så møder Anne Karin op som overklasse pudedesigneren fra Espergærde i Carl-Erik Sørensens tekst Min aupair. Musikken er af James Price.

Pudedesigneren fortæller med kedelig arrogance om alt det arbejde som hendes aupair udfører, alt mens hun selv i den grad lukrerer på billig arbejdskraft og samtidig positionerer sig derpå. Nummeret spidder flot den måde nogle mennesker behandler andre på, hvilket ikke gør dem ære.

Netop den måde nogle behandler andre mennesker på kommer også til udtryk i nummeret Direkte fra gaden, som vi får i såvel en version 1, som 2.

Teksten er forfattet af Lukas Birch, ja ham igen, og Ganløserevyens succesfulde instruktør Michel Castenholt.

I Direkte fra gaden møder vi den lokale tv-reporter spillet af Martin Knudsen, der på direkte tv stiller spørgsmål til det handlende ægtepar spillet af Anne Karin og Michael.

De spiller midaldrende ægtepar har svært ved at svare, da de i den grad mundhugges om bagateller og ligegyldigheder. Det er sjovt og underholdende, og desværre har det nok også rod i nogles ægteskaber.

Trist og alligevel meget morsomt

Nummeret OMDH har også rod i virkelighedens verden. Hvert år er der mange mennesker, der rammes af demens. Helt dertil er de fire medlemmer, der deltager i det ugentlige møde i OMDH-foreningen dog ikke. OMDH står for Os Med Dårlig Hukommelse.

Det er sjovt, vittigt, super godt leveret, trods det er med baggrund i en trist og tragisk situation for de, det rammer i virkelighedens verden

Fint skruet sammen

Ganløse Revyen sparker til højre og venstre, og skyr kun få midler. Der er antikvitetsægteparret Knuth og Elisebeth, tekst Anne Kari og Lukas, sjovt fremført af Anne Karin og Michael, og der er mere fra deres hånd i nummeret Længe Leve Johnny, og leveret af Anne Karin som en af Kandis sangerens store fans.

Naturligvis går heller ikke Herlufsholms Kostskole ram forbi, ligesom hverken Skat, Skattestyrelsen og hospitalsvæsenet ikke gør det.

En rigtig god revyaften rundes af med et stort hyldestnummer til en af tidens største tekstforfattere, Keld Heick. Ifølge Koda er han registret med tæt ved 1.000 værker, og han mener selv, at have skrevet et godt stykke over 2.000 sangtekster.

De fire revyskuespillere leverede et medley af Keld Heicks allerstørste succes´er, hvor her blot skal nævnes Vi maler byen rød, Sku´du spørg fra no´en, Disco Tango og Under Stjernerne på himlen.

Inde i salen sang vi alle, sammen med såvel Keld og Hilda Heick, og Birthe Kjær, der var blandt premieregæsterne, med, og vi fortsatte da vi gik ud fra Ganløse Kro med igen at synge Under Stjernerne på himlen.

Fuldt fortjent 5 flotte stjerner til en velkomponeret revy med mange gode numre, der nok er værd lige at tænke engang mere over, da de gav stof til eftertanke.

Kort om Ganløse Revyen 2022

Direktion: Jan Bergmann og Kenneth Funch Molander

Medvirkende Anne Karin Broberg, Sara Gadborg, Michael Hasselflug, Martin Knudsen

Instruktør: Michel Castenholt

Instruktørassistent: Steffen Hulehøj Frederiksen, Lukas Birch

Scenografi: Martin Knudsen, Michel Castenholt

Kapelmester og musikalsk arrangør: Christian Dahlberg

Trommer: Josef Aarskov

Koreograf: Steffen Hulehøj Frederiksen

Forestillingen spiller til 27. august

Billetter og spilletider finder du her.

Læs også: Enkelte stjerner glimter i Tivoli