Et dukkehjem – evigt aktuelt – desværre

Ibsens klassiker – Et dukkehjem opføres igen på Det Kongelige teater.
Foto: Camilla Winther

Scene: Dette er en repremiere fra 2020 på Henrik Ibsens evigt aktuelle frigørelsesdrama. Nora, som for at redde sin mand ofrer sig – og snyder, bare en lille smule, synes hun selv – i en god sags tjeneste, og hun bliver til sidst forrådt af sin mand, og siden taget til nåde – men for sent. Nora vil have sin frihed, som hun hele tiden har søgt, måske ubevidst. Nora forlader Torvald. Stort personligt drama.

Sikkert fremført skuespil af Jakob Oftebro (Torvald) og Sicilia Gadborg Høegh (Nora) i ægteskabet, som er mere skab end ægte. Jakob er super charmerende på scenen og får sneget mange smil med god kontakt til publikum ud over scenekanten. Men måske med Jakobs helt åbenbare og naturlige sprogtalent kunne jeg ønske mig, at jeg ikke hver anden gang hørte Noras navn udtalt Noa. Diktionen skal være tydeligere, i min verden. Eller et høreapparat til mig?

Sicilias udvikling på scenen kulminerer sidst i forestillingen, hvor følelserne svæver både tungt og befriende helt ud blandt publikum. Hun kæmper sig fri af det knapt så ægte skab og lider hele vejen ud, men hun må gøre det. Nora modnes først med al den smerte, det indebærer, da hun forlader Torvald – stadig køn uagtet. Torvald har naturligvis objektgjort Nora og behandler hende basalt set som en ejendom eller en genstand. Det bliver Nora klar over og må blive fri.

Stadig aktuel

Henrik Ibsens mesterværk er stadig aktuel, nu knapt så meget kønsbestemt, som til premieren i København i 1879. Dengang skabte det naturligvis furore, at en kvinde var både udfordrende og frihedstrængende og tilmed forlader både mand og børn. I dag kan begge køn eller flere måske forholde sig til frihedsdrømme ud af det konventionelle parløb og ønsket om at bestemme over eget liv og skæbne.

Et dukkehjem er i Anna Balslevs iscenesættelse en flot og grafisk enkel forestilling om en tidløs indre konflikt i krydsfeltet mellem kærlighed og lidenskab, sandhed og frihed, tilgivelse og mangel på respekt. Det monokrome kan dog smelte sammen med det monotone, og højdepunktet falder først i de sidste momenter af skuespillet. Men et gensyn er altid godt.

Iscenesættelse Anna Balslev / Scenografi og kostumer Jonas Fly / Lysdesign Mårten K. Axelsson / Lyddesign Mogens Laursen Hastrup / Skuespillere / Sicilia Gadborg Høegh – Nora / Jakob Oftebro – Torvald / Ida Cæcilie Rasmussen – Dr. Rank / Kasper Dalsgaard – Krogstad / Anna Bruus Christensen – Fru Linde / Sidste opførelse 11. september 2022.

Billetter og spilletider finder du her.

Læs også: BAMSE trækker på hele følelsesregistret