En vulkan af en kvinde
Bøger: Kirsten Kjær er for de fleste et relativt ubeskrevet blad. Men hun var en kvindelig kunstner, der fokuserede på at lave portrætter, der viste modellens sande personlighed. Det er der nu udkommet en bog om.
I en tid, hvor moralen blev sluppet løs, og der stille blev åbnet op for det udenomægteskabelige kønsliv, gav Kirsten Kjær den los og nød livet i alle dets aspekter. Hun var gift med en kunstner, der var med til at bære hendes karriere frem. Hun levede både det californiske og det københavnske kunstnerliv som en af dets centrale personer. Det var en tid og en atmosfære, man godt kunne misunde hende i dag.
Talent for det ekspressive
Hvordan man end kategoriserer stilen i Kjærs portrætter, fremstår de som kraftige skildringer af de personer, der omgav hende. De siger også noget om hende selv. Sådanne ekspressive udtryk må komme fra en kraft inde i maleren. Og som sådan er hun blevet beskrevet som en sand vulkan. Hun var arrangør af mange sammenkomster i kunstnermiljøet og var en central person rent socialt. Som kvindelig kunstner var det svært at opnå anerkendelse for 100 år siden. Men en kendt skikkelse var hun alligevel i form af sin vindende personlighed og store energi.
En globetrotter
Kunstnerparret boede et par år i San Francisco, hvor de med held blev optaget i det lokale kunstnermiljø. Her lykkedes det også for Kirsten at udstille på censurerede udstillinger ved at koncentrere sig om maleriet og afstå fra ret meget selskabelighed. Senere rejste hun selv til både Paris, Mallorca, Liberia, Lapland, Island og Tunis. Hun havde en umættelig trang til at opleve nyt og lade sig inspirere.
Uden helt at fastlåse Kjærs ekspressionistiske malestil i en bestemt isme, har den i nogle værker ladet sig påvirke af kommunistiske og nationalsocialistiske strømninger med deres bastante kroppe og grove streger i mørke farvetoner. Det var virkeligheden i begyndelsen af hendes karriere.
Tør tekst
Forfatteren er kunsthistorikeren og forskeren Hanne Abildgaard. Hun gengiver minutiøst enhver detalje, hun er stødt på i sin gennemgang af Kjærs liv. Således får vi blandt andet at vide, at en køber af ét af hendes værker havde en forretning med salg af mælk og smør… Så er der mere saft og kraft i historien om, hvordan hun saboterede en skønhedskonkurrence og fingerede et slagsmål, iført udtrådte sko, brun make-up og et køkkengardin. Bogen er skrevet uden den store kærlighed til sproget og dets finesser. 200 sider ville have været alt rigeligt i stedet for de 400 sider bogen spreder sig over. Også uden at skære ned på de mange fine gengivelser af Kirsten Kjærs udtryksfulde portrætter.
Eget museum
Som noget helt unikt har Kirsten Kjær fået sit eget museum, hvilket er enestående for en kvindelig dansk kunstner. Det ligger tæt på hendes hjemstavn i Thy, hvis man skulle få lyst til at studere hendes kunst nærmere. Det kan værkerne bestemt leve op til. Og måske man der kan fornemme mere vulkanudbrud end bogens tekst magter at formidle.
Kirsten Kjær : Menneskemaler ude på Strandberg Publishing, 400 sider illustreret. Kr. 449,95.
Læs også: Stærk historisk roman