En rørende fortælling om skæbnens øjeblik

Foto: Rumle Skafte

Aarhus Teater er genåbnet med et lidt af et brag, tre premiere på tre dage. Den tredje er en eftertænksom og stemningsfuld en af slagsen.

På store scene spiller Charlie og Chokoladefabrikken fyldt med masser af effekter. Alle teatermagiens elementer er i spil. På Scala spiller A Clockwork Orange, som er en intens, vild og rå, larmende og syret oplevelse, mens man på Stiklingen kan opleve forestillingen: 100 sange,  hvor alt er skraldet væk. Her er kun en tom scene, ingen ting eller rekvisitter, kun de seks skuespillere og ordene.

Med 100 Sange har Aarhus Teater danmarkspremiere på et rekviem skrevet af tyske Roland Schimmelpfennig. Han er en af de mest brugte og spændende moderne dramatikere på den europæiske teaterscene.

Vi starter helt stille. En scenen der er formet som en firkant, med hul i midten. Der står de seks skuespillere. De siger ikke noget, de kigger bare på os. De er støvet, fyldt med det karakteristiske hvide støv, vi snart alle kan genkende fra større terrorangreb, såsom 9/11. Vi hører en stille susen.

Blandt flokken, står en mand forstummet, han ved ikke, hvad han skal sige. Han ved ikke, hvordan han skal få begyndt. Stemningen er effektiv sat og man er som publikum ikke i tvivl om, at nu skal vi mærke og høre en vigtig fortælling. En fortælling vi får i brudstykker.

Før bomben springer

Hvad sker der, før et tog eksploderer? Hvad sker der, før et tog eksploderer? I befinder os på en togstation og får fortællingerne om hvad der sker i de sidste fire minutter før en bombespringer.

Skuespillerne springer og flyder ugeneret ud og ind af forskellige karakterer, de mange fortællinger og selve fortællerstemmen. Ingen er faste figurer, alle spiller alle. Hele ensemblet levere i denne svære disciplin og klare de mange skift med stor overlegenhed.

Vi får bidder af de forbipasserende og togpassagerernes historier, minder, drømme, bekymringer kort før slutningen. Vi gribes og fanges ind efterhånden som puslespillet lægges.

Humoren er stor, man griner af de mange spøjse øjeblikke, underlige hverdagsbetragtninger og  karaktertræk hos de medvirkende. Det er underholdende og holdet får os med. Under det hele og i glimt rammes vi dog af alvoren Den er der som en skygge, der sniger sig ind.

Bomben springer

Karakterenes tilsyneladende tilfældige snapshots, har ikke umiddelbart noget til fælles – indtil viseren viser kl. 8:55. Det øjeblik hvor bomben springer. Øjeblikket og minutterne før, bliver deres fælles reference.

Vi hører aldrig klart om øjeblikket kl. 8.55. Personerne kan ikke, for det kan ikke fortælles, det kan man ikke sætte ord på. Dog fortælles det at det var lidt som om at der spillede hundrede sange på samme tid. Eller mere. Måske tusinder af sange…millioner…milliarder. Alle personernes personlige indre melodi. Alle de sange som rammer os og udtrykker vores indre. Og pludselig: alt gik væk, alt blev stille.

100 sange, melodier, skæbner.

Sange og deres ord, deres måder at fange følelsens øjeblik, minde os, sætte os i en bestemt stemning, refereres der til hele vejen igennem, på fornemste vis.  Et smuk poetisk greb.

Det meget skrabet set-up er effektfuld, men alligevel, bliver formen en smule ensformig undervejs, da de ikke giver den store mulighed for at skiftende, bevægelserne og fortællingerne kunne være blevet lidt større og forskellige i sit udtryk. Det ændrer dog ikke ved at forestillingen og skuespillernes fine spil, efterlade os som publikum med en stor eftertænksomhed, en klump i halsen. Og en tak til holdet, tak for at minde os om, at man skal nyde sit nu Man ved aldrig, hvad skæbnen bringer.

100 sange får fire stjerner.

 

FAKTA

Spilleperiode:

Aarhus Teater Stiklingen D. 8. – 29. maj.

Folketeatret i København D. 6. juni.

 

DET KREATIVE TEAM

Dramatiker: Roland Schimmelpfennig, Oversætter: Peter Weiss, Instruktør: Viktor Tjerneld, Scenografi: Katrine Gjerding, Lysdesign: Anders Kjems, Lyddesign: Kim Engelbredt.

Medvirkende – fra Den Danske Scenekunstskole Århus 5:

Amalie Drud Abildgaard, Ane Stensgaard Juul, Joachim Bach Rosendal, Ludmille Faber Striim, Martin Ivan og Ulrik Windfeldt-Schmidt.

Info om forestillingen og billetter finder du her for Aarhus og her for København.

 

Læs også: Guide: Teatrene genåbner