DIVA er en ny stærk dansk musical

Anton Vammen spiller i Diva Dagmar Reinholdts homoseksuelle påklæder Patrick. Det gør han ustyrlig morsomt.    Foto: Ole Overgaard

Stærke sange, stærke sangstemmer, stærk scenografi, stærk koreografi, stærkt stykke: Diva er stærk nydelse, trods masser af “problemstillinger” i selve historien.

Trods det at DIVA beskæftiger sig med alt fra til jalousi, drama, MeToo, og pillemisbrug, så er musicalen på alle leder stærkt underholdende. Til tider endda særdeles morsom. Man føler sig derfor godt tilpas, når teatermørket sænker sig, og stykket er godt i gang. Faktisk allerede inden selve stykket reelt går i gang, fornemmer man at det bliver godt og rart. Skuespillerne vandrer hyggeligt rundt mellem hinanden, snakker lidt sammen, og inviterer betragteren inden for, allerede inden de første musikalske toner er slået an, og mens publikum finder deres pladser.

Out & About tillader sig derfor allerede her indledningsvis at slå fast, at Rasmus Mansachs og MusicalTeatrets nye musical uden tøven tildeles fem stærke og smukke regnbuestjerner.

Mens castet på scenen, 42 unge kvinder og mænd, alle som en er relative nye på den danske musicalscene, så kan man ikke sige helt det samme om DIVAs forfatter og instruktør Rasmus Mansachs. Jeg fristes da også til at skrive, at Rasmus Mansachs har gjort det igen: Tidligere har han således stået bag gedigne anmelder og publikums succeser som Vi maler byen rød: The musical og Vi maler byen rød 2 Men også bag Jack the Ripper: The musical.

Og som ved de tidligere musicals fra Rasmus Mansachs hånd, så rummer DIVA en lang række velkomponerede og iørefaldende sange, som man som publikum næsten er sikker på, man har hørt mange gange før allerede ved første gennemspilning. Til trods for at det er første gang, man hører dem. Godt pop- og musicalsang arbejde!

Ikke en men tre divaer

DIVA handler i korthed om fire skuespillerinder. Hver især har de deres grunde til at komme i betragtning til den eftertragtede hovedrolle i en længe ventet storfilm Gudinde. Gudinde skal instrueres af en af Danmarks største – og ikke at forglemme, Oscar-vindende, instruktør Gert Hammel. Han spilles tilpas kolerisk dynamisk af Mark Fjordbæk Oreskov. Der er blot det problem, at hver af de fire kvinder vil gøre praktisk taget hvad som helst for at blive valgt til rollen. Og ja, så kan enhver gætte sig til, at der er masser af kampe kvinderne imellem. Ingen kneb er for fine – eller for grimme, for at opnå rollen. Kønt er det måske ikke i deres rivaliserende kamp, men morsomt er det.

I DIVA mener en af dansk films største stjerner, Lina Falck, stærkt spillet af Kia Mandsbjerg, at hun skal have rollen. Imidlertid tabte hun i kampen om Bedste kvindelige hovedrolle ved den nylige store danske prisuddeling, hvilket gør, at hun får et mindre nervesammenbrud. Alligevel er hun nærmest ukuelig i sin kamp for at få rollen i Gudinde. En film der hylder kvinden fra fødsel til død, for som Lina Falck selv siger det: – Jeg blev født til den rolle. Den er min!

Måske fire divaer

Så let går det imidlertid ikke. En anden skuespillerinde, Dagmar Reinholdt, suverænt godt spillet af Mary Jean Moore føler sig lige så sikker på at rollen er hendes. Faktisk synes hun, det er helt urimeligt, at hun skal igennem en audition for at få rollen. Midt i det hele kommer ind fra America, ja, sig det gerne med ægte amerikansk accent, kommer skuespilleren Brigitte Garbo, morsomt spillet af Alisha Mae Williamson Meadows. Hun lader forstå, at hun ikke kan daaaaaaaaaaansk. Men hun vil gå i skarp træning for at få rollen. Endelig er der den lidt usynlige og uden megen selvtillid skuespillerinden Annabelle Rasmussen, sårbart spillet af Mille Wong. Hun udnyttes til gengæld groft undervejs, og har ikke selv mod til at sige fra, men lader sig rive med.

Som enhver kan forstå, så er der lagt op til masser af drama i DIVA: Bristede drømme og illusioner, kampen om rollen, der får det værste frem i mennesker, men også en sidehistorie om problemer med druk og løgne, og ikke mindst om MeToo.

Stærkt persongalleri

Rundt om de fire på hver sin måde stærke skuespillerinder, der kæmper om rollen, ser vi et andet stærkt persongalleri, af sjove, udnyttende, og grove personer, hvoraf nogle også kæmper med manglende selvtillid.

De mange sangere, dansere og skuespillere, der spiller de forskellige roller, rammer hver især deres roller godt.

Egentlig burde ingen fremhæves for generelt er der mange fine præstationer. Alligevel er jeg dog nødt til at nævne Anton Vammen. Han er ustyrlig morsom som Patrick, der er Dagmar Reinholdts homoseksuelle påklæder. Han er ikke bleg for at sige sin mening, og jo, os der færdes i og er en del af LGBT+ miljøet, kender nok en eller ti bitchi-bemærkninger, han lader flyde i lind strøm fra sin mund.

Oliviahelle Roskjær Toft, er sød og smukt syngende som den til tider lidt kiksede alt mulig hjælper på settet Mia. Ida Winding Larsen og Caroline Bang Fredensborg spiller stærkt og morsomt som de to totalt overgearede tv-kommentatorer og interviewere Zille og Xenia.

Lasse Robdrup Heltberg er eminent god og troværdig som den umiddelbart søde og rare instruktør Paw Dalsgaard, som enhver blot har lyst til at kramme. Dog på uhyggelig vis udnytter han sin position og begår overgreb. På raffineret vis bliver han afsløret i sit misbrugsspil og kommer til at betale prisen.

Audition på audition

Som følge af Corona og de mange restriktioner, nedlukninger med mere af landet, så har produktionen af DIVA været 31 måneder, læs enogtredive måneder undervejs. Flere af de skuespillere, der oprindelig var til audition i såvel 2019, som i 2020, og 2021, har måttet forlade produktionen undervejs.

Hvordan DIVA ville have været med det første cast af skuespillere ved vi som publikum ikke: Men glædes over de, der nu står på scenen, kan vi. De har en fest. Det samme får publikum, for sjovt er det, til trods for de mange alvorlige emner, som DIVA tager hånd om.

Har du lyst til en festlig aften, med en god historie, en stribe stærke sange, meget ofte særdeles godt sunget? Så snyd ikke dig selv for den oplevelse som DIVA er. Samtidig bliver du- måske – bekræftet i, hvordan film- og teaterverden også kan være. Benhård for at få den rette rolle. For hvad er virkelighed, og hvad er fiktion? Døm selv og drop ind og hils ikke bare på én, men på hele fire divaer, i DIVA.

Kort om forestillingen:

Spiller frem til 7. maj 2022

Instruktør/manuskript: Rasmus Mansachs

Originalsange: Lars Rahbek Andresen & Rasmus Mansachs

Sanginstruktør/korleder: Jakob Blegvad Stenz

Koreograf: Kenneth Parsberg

Lys: Mikkel Bedsted

Lyd: Mikkel Steenvinkel Nordenhof

Produktionsleder: Madeline Robdrup Heltberg

Fotograf: Ole Overgaard

PÅ SCENEN

Lina Falck: Kia Mandsbjerg

Dagmar Reinholdt: Mary Jean Moore

Annabella Rasmussen: Mille Wong

Brigitte Garbo: Alisha Mae Williamson Meadows

Gert Hammel: Mark Fjordbæk Oreskov

Paw Dalsgaard: Lasse Robdrup Heltberg

Steffen Willumsen: Malthe Rokatis

Thea Wagner: Mie Marie Jørgensen

Mia Jepsen: Oliviahelene Roskjær Toft

Arthur Falck: Niels Damgaard

Xenia Christoffersen: Caroline Bang Fredensborg

Zille Vilsfort: Ida Winding Larsen

Patrick Evers: Anton Vammen

Noah Eskildsen: Michael Rask Bertelsen

Nikita Ravn: Johanna Vissing Majgaard

Lisa Bisgaard: Elise Madsen Kirkegaard

M. fl.

Billetter og spilletider finder du her.

Læs også: Life is a Cabaret i Aarhus