Den skaldede frisør skuffer ikke – tværtimod!!!
Den skaldede frisør, baseret på Susanne Biers film af samme navn, og med musik af Thomas Helmig, er super underholdende. Den har tillige et budskab til enhver, og så skal såvel castet som instruktion og scenografi fremhæves!
Det er sjældent denne anmelder i den grad har lyst til at sprænge karaktérskalaen med en anmeldelse. Men ærligt, så overrasker Den skaldede frisør positivt på så mange områder, at der øverst skulle stå syv eller otte i stedet for de ellers maksimale seks regnbuer.
Den skaldede frisør – the musical, er baseret på Susanne Biers storsælgende filmhit fra 2012 af samme navn. Normalt siges at en bog er bedre end filmen, der efterfølgende laves med udgangspunkt i bogen. Tilsvarende kan man få flere nuancer med i en film end i et teaterstykke eller i dette tilfælde en musical. Sådan forholder det sig bare ikke. Denne anmelder var langt mere underholdt ved musicalen end ved filmen, for hvor utroligt det end lyder, så er der mange flere facetter, mange flere mindre sidehistorier i musicalen end i filmen, men hvad er endnu mere utroligt, så bliver det hele bundet rigtig godt sammen undervejs og til sidst. Og dermed kommer ingen til at sidde og føle, at noget er uforløst.
Handlingen i Den skaldede frisør går i korthed ud på, at Ida, spillet af Xenia Lach-Nielsen, der er frisør, er i kemo behandling for sin brystkræft. Da hun en dag kommer hjem fra en alvorlig samtale på Rigshospitalet, finder hun sin mand Leif, Benjamin Boe Rasmussen, knalde med pigen Tilde, Frederikke Vedel, fra firmaet. Det fører til at Ida for første gang i sit liv vælger at rejse selv. Hun skal til Italien, hvor der skal være bryllup hos hendes datter Astrid, Maria Lucia, der skal giftes med Patrick, Silas Holst.
Brylluppet skal holdes på en ejendom tilhørende Patrics far Phillip, Niels Olsen, der for år tilbage mistede sin hustru i en trafikulykke. Hans afdøde hustrus søster Benedikte, Bodil Jørgensen, lægger ikke skjul på sin kærlighed til Philip, og deltager også i brylluppet sammen med sin datter, Alexandra, Nanna Rossen. Og så er der lige Patricks barndomsven Alessandro, Jakob Faurby.
Og dermed er scenen sat for en forestilling, der handler om langt mere end en kvinde, der har mistet sit hår, som følge af kemobehandling.
For første gang i sin mere end 40 år lange karriere har Thomas Helmig skrevet musik til en musical, og jo popsnedkeren fra Århus ved i den grad hvordan god og iørefaldende musik skal skrues sammen. Vi får den ene lækre pop- og rocksang efter hinanden, men også en række særdeles smukke ballader. Det er så gennemført lækkert kræs for øregangene, at vi kun kan vente for længe på at kunne købe CD´en eller streame musikken fra Den skaldede frisør.
Kræs er også hele castet: Ikke ét sted er der et svagt led: Alle er særdeles velsyngende og performer, så det kan høres og i den grad mærkes, når hjerte rimer på smerte!
Xenia Lach-Nielsen bærer i den grad parykken og rollen som Ida, og Niels Olsens Phillip, er lige så vred og irriterende indledningsvis, som han er skøn og kærlig i slutscenen, hvor brevet fra Riges skal åbnes. Og jo, der må gerne fældes en tåre! Allestedsnærværende Silas Holst er skøn som den ellers selvsikre Patrick, der pludselig står mellem to personer han holder af. Spørgsmålet er dog hvem han elsker og vælger: Altid velsyngende Maria Lucia som Astrid, eller Jakob Faurbys Alessandro. Jakob Faurby bliver bare bedre og bedre.
Bodil Jørgensen lægger flere gange salen ned i rollen som den lettere omtågede Benedikte. Bodil Jørgensen er i den grad elsket af sit publikum og med rette. Hun kan noget blot ved sin tilstedeværelse, og når hun så åbner munden er man ikke i tvivl: Rollen må være skrevet præcis til hende!
Resten af castet burde også nævnes. Det tillader pladsen desværre ikke, men fremhæves skal det at dramatikerne Susanne Bier og Anders Thomas Jensen, samt instruktør Frede Gulbrandsen også har givet plads til at mange af birolleindehaverne hver især også får deres highlights og bid af kagen. Skønt når de tillige alle er så velsyngende.
Susanne Bier og Anders Thomas Jensen har som dramatikere i den grad fået skruet en tekst sammen: Den er sjov, den har bid, den har vid, den har budskaber, den er rørende og ikke mindst romantisk: Kort skrevet vil man have en særdeles underholdende aften, så bliver man ikke skuffet i selskab med Den skaldede frisør – the musical.
Specielt fremhæves skal også scenografien som Benjamin la Cour står for: Den er totalt overdådig, flot og original og de mange ”citronskiver” der omkranser scenen, giver virkelig en lyst til at udbryde: Stik mig lige en lemonade!
Det er Frede Gulbrandsen der har stået for instruktionen og der er kun et at skrive: Man keder sig ikke et sekund, for der er så mange lækre detaljer at få øje på, og sammen med skuespillerne, og koreograf Anja Gaardbo ikke at forglemme, så spiller det hele i den grad. Glemmes skal heller ikke orkestret under ledelse af Joakim Pedersen: Det spiller! Både bag og på scenen.
Den foreløbig spilleperiode lyder frem til den 17. april på Scandic Falkoner og fra den 24. april til den 17. maj i Musikhuset Aarhus, men lur denne anmelder om ikke der bliver forlænget!
Instruktør – Frede Gulbrandsen, dramatikere – Susanne Bier og Anders Thomas Jensen, komponist Thomas Helmig, arrangør og kapelmester – Joakim Pedersen, koreograf Anja Gaardbo, scenografi – Benjamin la Cour, og produktionsselskab – One And Only Musical Teater.