Sympatisk ny lydmusical med masser af vellyd
Helt ny musical imponerer med vellyd og sympatisk fortælling – men bliver for poleret og komprimeret i længden . Syng for mig er netop udkommet som lydmusical.
Den nyskrevne musical: Syng for mig, er en musical udelukkende på lyd. Det vil sige, at den kun er at finde på diverse musik-streamingtjenester, og ikke live på en scene. Denne anmelder er fra dengang, hvor man satte et kassettebånd i ghettoblasteren, og på denne måde lyttede til spændende eventyr, fra for eksempel Disney. Og flere fra den ældre generation vil nok tænke tilbage til radioteatrets storhedstid. Sidstnævnte findes stadig, dog mere som niche. Her kommer et nyt bud inden for genren, der altså rammer samme sted som din streamet musik og podcasts.
Musikproducer Kristoffer Rahbek og dramatiker Maj Rørbæk Damgaard, står bag musicalen og de leverer sammen med deres team, et komprimeret, præcist, og velproducerede værk.
Musikalsk sprudlende energi
Musikalsk kommer vi rundt om flere genre. Men med det store musical svung, og primært indenfor det lettere pop rockkede. Denne anmelder får associationer til de små nicemusicals, Bare og Chill More. Og den nok lidt bredere kendte, Dear Evan Hansen. Og ser man kun på selvsikkerheden i volumen, så den succesfulde scenemusical Askepot.
Der er stor drive og fremdrift i numrene. Ikke mindst fordi historien fortælles imens. Ja der er flettet replikker ind i sangene. Det gør dog, at ikke mange af sangene kan stå helt selvstændigt. De er bedst i sammenhæng.
Der er en sprudlende energi i sangene. Det skyldes ikke mindst energien i skuespillernes stemmer. Der er både friskhed og lethed. Det betyder ikke, at man ikke kan mærke det alvorlige, men blot, at det er nemt at blive grebet af. Dog bliver det til tider lidt for poleret. Det ville klæde at sætte farten lidt ned. Men ihærdigheden smitter, så man får lyst til at synge med. Castet er særdeles velsyngende.
Sorg og benægtelse
Musicalen handler om Jakob, der har mistet sin far. Han er stadig i sorg, eller snarere benægtelse. En ung fyr med alle de følelser i fuld flor, der er gældende i sådan en situation. Mor og storesøster prøver at forstå og støtte, men det er til ingen hjælp. Jakob trives heller ikke i skolen og efter noget hærværk bortvises han i fjorten dage. Han idømmes derudover samfundstjeneste på det lokale plejehjem. Det er ikke med stor glæde, at han møder op. Men en beboer med hukommelsestab bliver hans redning. For igennem musik, lig med sin far, findes der et frirum. Men boblen brister og han ender med at stikke af sammen med beboere. En ulykkelig situation. Dertil skal lægges en skolepsykolog, der maser sig på og er særdeles interesseret i Jakobs mor. Det er en sympatisk historie og man forstår de mange smertefulde følelser
Hændelserne er ikke fuldstændigt Kristoffer Rahbeks egen historie. Men mange elementer er hentet derfra, da han selv har mistet sin far og brugt forløbet omkring musicalen i sin sorgproces.
Giv tid
Albummet vare lige knapt en time. Det kunne godt have tålt lidt mere længde, så der vil være mere ro på fortællingen. På den måde ville der også være mere tid til at dvæle ved de enkelte følelser. De ville komme mere til deres ret. Vi ville få mere tid til at komme dybere ned, så vi for alvor kunne få lov til at mærke og blive rørt.
Lidt mere tid imellem sangene vil også gøre, at de trods deres forskelligheder ikke helt flyder så meget sammen. Mange sange bliver sunget af hovedpersonen og det gør ikke noget godt for mangfoldigheden. Var opsætningen omkring den enkelte sang bare en smule større, så var vi mere investeret i den, og dens tema.
Giv os historien helt og hold fast
Musicalen har også et lille krimidrama. Det skulle man nok have udeladt. Det virker lidt hovsa og forstyrrer mere om end det gavner. Historien mangler ikke det ekstra hokus-pokus.
Historien fortælles gennem hovedpersonen. Det fungerer egentligt og Kristoffer Rahbek som Jakob gør det godt, som den lidt usikre og indebrændte dreng. Men det bliver lidt for meget lydbog. Havde man valgt at lade de enkelte scener fungere i sig selv, havde lytterne nok fået en mere dramatisk oplevelse.
Et lyt værd
Det er et godt og gedigent stykke håndværk man lytter til. Og man er med og underholdt. Et behageligt lyt. Dog sætter musicalen sig ikke ordentligt fast. Den savner lidt at turde at gå i dybden. Men for de lidt yngre tror jeg, det er en fin let lille ting, der nemt vil kunne åbne op for musicalen og de følelser, der er i fortællingen. Med lidt god undervisningsmateriale til vil det også nemt kunne indgå i klasserne rundt om i landet.
Jeg vil glæde mig til at følge, hvad der i fremtiden kommer fra folkene bag. For dette er trods alt et spændende godt bud på en nyskrevet musical. Og skønt den er skabt som ren lyd, tror jeg ikke det vil skade at lave en opsætning på en scene.
Fire stjerner herfra.
Om musicalen:
Syng for mig udkom på alle musiktjenester den 1. november og er at finde som et album med 7 sange og 7 gange dialog.
1. Kapitel 1: Hærværk – Sang: Hvorfor Gør Du Det Så Pokkers Svært?
2. Kapitel 2: Bortvisning – Sang: Den Perfekte Dag.
3. Kapitel 3: Løgnen – Sang: Lad Nu Solen Skinne.
4. Kapitel 4: Kampen – Sang: 112.
5. Kapitel 5: Flugten – Sang: Flemmings Briks.
6. Kapitel 6: Flashback – Sang: 112 (Reprise).
7. Kapitel 7: Efterspillet – Sang: Himmel og Jord.
Musicalen vare 53 minutter.
Sange og sangtekster: Kristoffer Rahbek
Medvirkende: Kristoffer Rahbek og Ole Boisen, Laura Wildt, Christina Elisabeth Mørkøre, Lars Mølsted.
Dramatik: Maj Rørbæk Damgaard.
Mix: Carsten Heller og Kristoffer Rahbek.