Sikke da en Polterabend!

Betty Nansen på Frederiksberg forstår gang på gang at overraske. Således også med deres nyeste forestilling. Polterabend er råvild, maskulin, og alligevel med flere feminine islæt.
Indimellem hører man om en polterabend, der i den grad går over gevind. Og spørgsmålet er da også, om ikke Betty Nansen Teatrets nyeste forestilling, der netop hedder Polterabend, går over gevind. I hvert fald er der elementer i forestillingen, der får en til at tænke, at hvis min eventuelle polterabend ville blive sådan, som vist på de skrå brædder, så skal jeg aldrig giftes. For hvorfor have fjender, når man kan have sådanne venner, som stykkets kommende gom, Mathias, har.
Når låget ryger af trykkogeren
Det er da nok hellere ikke uden grund, at der på programsiden står følgende om forestillingen: Et portræt af seks mænd den dag låget ryger af trykkogeren.
Og tryk på er der i dén grad, da gommen, vennerne, heriblandt også en kollega, en barndomskammerat, og såmænd også svigerfar in spe, drager på tur til en svensk skov. Det godt fire timers kørsel væk fra Danmark. Hele turen er Mathias, om ikke bastet og bundet, så dog bundet og blindfolded.
Mathias er da også nær et psykisk nedbrud, da de endelig ankommer til bestemmelsesstedet, og han befries for snærende reb og bindet for øjnene. Dét også selvom han roses af de fem venner: – Jeg havde ikke kunne klare sådanne en tur, lyder det fra flere af dem.
Vi sættes på prøve
Til trods for, at ingen af dem mener, selv at kunne have klaret en sådan behandling, som Mathias udsættes for, så har de ingen kvaler ved at udsætte ham for det. Og dermed bliver vi som betragtere, som tilskuere, som os, der måske selv har har deltaget i tilrettelæggelsen af andre polterabend, i den grad sat på prøve.
Jeg tvivler på, at en polterabend nogensinde bliver det samme igen, efter at have overværet Polterabend på Betty Nansen.
For nej, naturligvis stopper løjerne ikke der, hvor vi første gang møder deltagerne i Polterabend: For vennerne har hver især og sammen planlagt elementer til en polterabend, der nok for de fleste ville gå over i historien, hvis man havde taget del i den.
Manddomsprøver og bizarre elementer
Der er masser af kraft, swung, manddomsprøver, og bizarre elementer. Faktisk virker det, som om det har handlet om at finde på det mest crazy, der er muligt. Så iført sikkerhedshjelm monteret et lysende gevir, skal Mathias så grueligt meget igennem. Det er skørt, det er fandenivoldsk, og indimellem nærmest modbydeligt at være vidne til. Det hele krydret med et antal sandheder, der deltagerne imellem kommer for en dag.
Eksempelvis er Mathias tilkomne kones tidligere kæreste er med, ligesom en af de øvrige deltagere, også har kysset med hende. Måske ikke lige det, en kommende gom har brug for at vide på sin polterabend, hvis man ikke vidste det i forvejen. Og nå ja, så foretrækker svigerfar faktisk Mathias tilkomne kones tidligere kæreste, fremfor Mathias. Har man måske heller ikke lige brug for at vide.
Mens nogle af kammeraterne viser sig at være rå og stærke, så er andre ikke bange for at vise deres mere feminine sider. Enkelte kombinerer maskuliniteten med tyl, hvilket ikke gør forestillingen mindre uinteressant.
Hierarki og overgrænsende adfærd
I Polterabend må man i den grad konstatere at hierarki opstår og at grænser afprøves. Det er grotesk, det er voldsomt, det er morsomt, og alt sættes i et noget overraskende perspektiv, efterhånden som forestillingen skrider frem. Nå jo, og så åbnes der også for det maskulines femininitet. For selv den mest rå og maskuline fyr, kan have sine feminine momenter. Endelig kommer det ikke som en overraskelse for os alle i teatersalen, at også mænd kan blive fascineret af andre mænd. Og af deres kroppe.
Endelig må det konstateres endnu engang, at når sprutten går ind, går forstanden ud, alt mens sandheder kommer for en dag.
Tankemæssigt spændende udviklet
En Polterabend er ligesom flere andre forestillinger skabt med udgangspunkt i et oplæg, som skuespilelrne og øvrige medvirkende så har været med til at videreudvikle. Ingen tvivl om at de skes skuespillere, der står i front har haft det sjovt. Underholdende er det at være vidne til, samtidig med at En Polterabend giver stof til eftertanke.
Out and About finder, at der er kommet en særdeles spændende, og anderledes forestilling ud af En Polterabend, der er delvist inspireret af Shakespeares komedie Trold kan tæmmes, og giver fem fine stjerner.
Kort om forestillingen:
Spillested: Betty Nansen på Frederiksberg Allé, Frederiksberg
Spilleperiode: Til 1. februar 2025
Efter idé af: Tom Silkeberg
Medvirkende: Stanley Bakar, Henrik Birch, Morten Burian, Mathias Bøgelund, Tobias Leander, Asbjørn Krogh Nissen.
Voiceover: Tue Skovdahl Lunding
Tekst: De medvirkende samt Therese Willstedt
Instruktion og iscenesættelse: Therese Willstedt
Scenografi og lysdesign: Mårten K. Axelsson
Kostumedesign: Anna Heymowska
Lyddesign: Ditlev Brinth
Billetter og spilletider finder du her.