ANMELDELSER

Seks stjerner for vidunderlig musical for hele regnbuefamilien

Amalie Dollerup, Clara Schelling og Joachim-Knop i Matilda på det Kongelige Teaters opsætning af musicalen Matilda.
Foto: Miklos Szabo

Overskriften på denne anmeldelse siger det hele: Matilda the Musical er i den grad seværdig. Sjældent, om nogensinde, har vi følt os så underholdt over en familiemusical, som på premiereaftenen på Det Kongelige Teaters Gammel Scene. 10-årige Clara Schelling og de andre børn tog i den grad publikum med storm.

Tillykke til Det Kongelige Teater med at have valgt og gjort Matilda the Musical til en af årets familieforestillinger. For sikke en historie, sikke en scenografi, og ikke mindst sikke et cast som hele holdet bag forestillingen har lykkedes med. Det er efter denne anmelders mening musical og underholdende familieteater, når det bedst. Og nej gå ikke ind og se Matilda, hvis du og familien vil have en stor højkulturel oplevelse. Gå i stedet ind og se Matilda, hvis du og i vil underholdes, grine, blive betaget og ikke mindst bjergtaget. Bjergtaget i forhold til det cast af børn og unge der er på scenen. De i den viser spilleglæde, lever varen, og i den grad når ud over scenekanten.

Historien om Matilda

Matilda er det absolut uønskede barn, – og så en pige, hos hr. og fru Wormwood spillet af henholdsvis Rasmus Botoft og Anette Heick. Han er en lurvet brugtbilforhandler, hun en særdeles naiv amatør sportsdanser. Hun må droppe en konkurrence med sin dansepartner Rudolpho, Morten Kjeldgaard, som følge af en helt uventet graviditet med Matilda.

I forvejen har hr. og fru Wormwood sønnen Michael, Jeff Schjerlund. Han slægter sine naive og ikke for kvikke forældre på. I familien handler det om tv, og absolut ikke om bøger, som Matilda har kastet sig over. Og det giver konflikter undervejs.

Den lille pige kommer dagligt på biblioteket, hvor hun fortæller historier til fru Phelps, Ulla Henningsen. Og allerede her må jeg tilføje: Sikke Clara Schelling kan levere en historie i rollen som Matilda. Det er eminent godt.

Hver gang Clara/Matilda åbner munden, gestikulerer og fortæller, sidder denne anmelder helt på det yderste af stolen: Sikke en instruktør, der har været med til at forme dette talent i denne rolle! Jeg tror, jeg taler for de fleste: Vi sluger historien som Clara gør til sin helt egen. Jeg forstår derfor til fulde, når fru Phelps siger, at Matilda ikke må stoppe historien, hvor hun gør det, dag efter dag. Clara i rollen som Matilda er så selvsikker og velspillende. Bag rollen ligger et kæmpe talent og ditto forarbejde, hvorfor det hele virker så let og naturligt, at enhver teatergæst må glædes ved det.

Matildas historie

Matildas fortalte historie handler om udbryderkongen, Joachim Knop, og cirkusprinsessen, Hannah Ohlsson. Deres kærlighed og berømmelse til trods, er ulykkelige som følge af ufrivillig barnløshed. Derfor kaster de sig ud i et cirkusnummer ikke tidligere set: Han har tolv sekunder til at bryde ud af kæder og bur for at slukke den ild, der omkranser hende. Hun har desuden dynamit i håret, og hvirvles gennem luften over hajer og rustne søm.

Lige inden det farlige nummer skal vises, bliver hun konstateret gravid. Parret tvinges trods graviditeten af cirkusprinsessens søster til at gennemføre nummeret. Hun har betalt udgifterne og kan fremvise en kontrakt, der sender dem i fængsel, hvis nummeret ikke gennemføres.

Matilda og skolen

Trods et speget ophav af forældre, så er Matilda selv en sød, skarp og intelligent pige, og hun ønsker retfærdighed frem for alt. Det gælder også da hun kommer i skole. Skolen, Chrunchem Hall ledes af den strenge, skræmmende og lige som faren langt fra retfærdige, rektor Trunchbull, Mads Rømer Brolin-Tani.

Rektor Trunchbull, tidligere engelsk mester i hammerkast, er en tyran ud over det sædvanlige. Hun leder skolen efter mottoet Bambinatum est magitum – Børn er maddiker.

Matildas lærerinde, den søde Frøken Honey, Amalie Dollerup, ser sin nye elevs talenter og vil straks have hende rykket op i 6. klasse. Det bekommer ikke Trunchbull vel. Og dermed er lagt op til kampene mellem den onde rektor, de specielle forældre, den søde fru Phelps, den sympatiske lærerinde Honey, Matilda, og alle de andre børn og unge på Chrunchem Hall.

Ingen midler skyes fra rektorens side, og retfærdighed er ikke et ord, hverken hun eller Matildas forældre kender til. Blandt andet skyer faren ingen midler, når det gælder at sælge gamle udrangerede biler som værende nye til russiske opkøbere. Heller ikke den urimelighed kan Matilda stiltiende se på. Og galt går det, da russerne opdager, hvad der er sket.

Naturligvis ender historien godt for Matilda, der dog må så grueligt meget igennem inden. Men hun har sin tro på retfærdighed, den kan ingen tage fra hende. Hverken forældrene eller Trunchbull.

Tre timer for fuld udblæsning

Matilda the Musical spiller tre timer inklusive pause. Hverken min medanmelder eller jeg kedede os på noget tidspunkt. Vi havde det begge som fru Phelps, nej historien må ikke slutte nu. Ej heller de mange børn, der var i teatret på premiereaftenen, lod til at kede sig. De jublede og hujede, bemærkede og kommenterede, og alle havde vi kun et ønske, at se retfærdigheden ske fyldest.

Som nævnt ser vi en række garvede skuespillere i hovedrollerne: Annette Heick, Rasmus Botoft, Jeff Schjerlund, Ulla Henningsen, Amalie Dollerup, Joachim Knop med flere. Men også relativt nye, som den fra Vild med dans kendte Morten Kjeldgaard.

Alle gør det fint i deres ofte særdeles karikerede roller. Her er virkelig smurt på med den store farvelade, så ingen ej heller på hverken bagerste eller øverste række er i tvivl om, hvad der sker. Vi møder et stort persongalleri, og jo såmænd også indledningsvis på barselsstuen en vil nogle nok mene noget stereotyp regnbuefamilie. Ingen er i tvivl om hvad de enkelte karakterer står for.

Det der dog nok imponerer allermest er – ja rigtig gættet – de mange børn og unge, der for manges vedkommende er ganske nye på en scene. De gør det ualmindelig godt og brænder i den grad igennem! Det er et hold dygtige castere, der har besat rollelisten, og har kunnet se mulighederne i de børn og unge, der har været til audition.

Dygtige har instruktør Elisabeth Linton assisteret af Johanna Hybinette været at få forestillingen til i den grad at spille. Nævnes skal også den særdeles flotte og velfungerende scenografi af Palle Steen Christensen, og det velspillende 12-mandsorkester under ledelse af kapelmester Johan Bergman. Endelig skal selvfølgelig også koreograf Miles Hoare med assisterende koreograf Marcus Elander nævnes. De mange flotte danseoptrin på Chrunchem Hall er i den grad imponerende.

To gange seks stjerner

Normalt giver vi maks seks stjerner i Out & About– således denne gang til selve forestillingen. Matilda the Musical er en god velspillet familiemusical, der gang på gang overrasker denne anmelder særdeles positivt. Derfor de seks stjerner.

Forestillingens mange medvirkende børn og unge med 10-årige Clara Schelling i spidsen for det store ensemble gør det imidlertid også så godt, at jeg har lyst at give dem seks stjerner. De gør det bragende godt, hver som en, derfor artiklens overskrift 2 x 6 stjerner.

For retfærdighedens skyld skal det afslutningsvis nævnes, at der på samtlige ledende børne- og ungeroller er tre om rollen, fordelt på de enkelte aftener. Således spilles eksempelvis rollen som Matilda af Clara Schelling på blandt andet premiereaftenen, men også Mia Ellen Kjær og Noemi Mannov spiller rollen. Disse er naturligvis uden for bedømmelsen, da de ikke var på scenen på premiereaftenen, men jeg er ikke i tvivl, de er også super i deres respektive roller: Godt gået!

Kort om det kreative hold

Forfatter: Roald Dahl

Manuskript: Dennis Kelly

Musik og sangtekster: Tim Minchin

Orkestrering og ekstra musik: Chris Nightingale

Instruktør: Elisabeth Linton

Assisterende instruktør: Johanna Hybinette

Scenografi: Palle Steen Christensen

Kostumedesigner: Astrid Lynge Ottosen

Lysdesigner: Ulrik Gad

Lyddesigner: Avgoustos Psillas

Koreograf: Miles Hoare

Assisterende koreograf: Marcus Elander

Musikalsk ansvarlig: Joakim Hallin

Kapelmester: Johan Bergman

Oversættelse: Marie Degener Troelsen

Musicalen spiller frem til 27. februar 2022

Billetter og spilletider finder du her.

Læs også: Folketeatret spiller Pinters Bedrag – en moderne klassiker om utroskab