SAMFUND

Norsk julereklame vækker opsigt

En norske julereklame skaber opmærksomhed på de sociale medier.
Foto: Pressefoto Posten

Julemanden som homoseksuel?  Ja, hvorfor ikke, eller? En ny reklame prøver det af.

Når vintermånederne rammer, er det efterhånden blevet en tradition at vi ser hyggelige og stemningsfyldte julereklamer fra mange af de store virksomheder. I år har en af de norske vakt opsigt, for her er julemanden homoseksuel.

I reklamen ser vi en mand der hvert eneste år, ved juletid, står foran kaminen for at vente på en helt særlig gæst.  Julemanden kigger forbi og man ser deres særlige kemi og bånd. Julemanden har dog travlt, så hvert år må han hurtigt videre, han kan ej blive ved sin elskede.  Ventetiden er hård og lang til de næste år skal ses igen. Til sidst får julemanden dog hjælp til det med gaverne fra posten, så han kan forblive ved sin kærlighed. De kan nyde hinanden og det hele ender i det store romantiske julekys.

Den engelske titel på reklamen er ‘When Harry met Santa’, og den går lige nu verden rundt.

Rettigheder i 50 år

Afsenderen for den næsten fire minutter lange reklame er det norske postvæsen og de har valgt temaet for årets julereklame, fordi det er 50 år siden at at Norge afkriminaliserede homoseksualitet, hvilket skete tilbage i år 1972.

Reklamen slutter med ordene: “In 2022, Norway marks 50 years of being able to love whoever we want” ( I 2022 markerer Norge, at du de sidste 50 år kan være den du er).

Reklamen bliver kaldt modig, rørende, men mange spærre også øjerne op, for rør ej ved min gamle jul. Uanset hvad, så er det lykkes Posten at skille sig ud, ramme plet i julehjertet hos mange med regnbuefarvet sind og skabe opmærksomhed på homoseksuelles rettigheder på en anderledes måde.

Posten vil også lancere et specialdesignet frimærke i anledning 50-års markeringen. Frimærket er designet af Camilla Kvien Jensen og heder «Love is Love».

Se reklamen her:

 

Læs også: Jul i Gammelby bringer julestemning frem