ANMELDELSER

Jul i cirkuset

Cirkus Jul kan frem til den 21. december opleves i Aarhus.
Foto: Agnete Schlichtkrull

 

Muskelsvindfonden har endnu en gang slået teltpælene i, i den gode sags tjeneste. Efter at Sjælland har haft fornøjelsen, blev det i Aarhus tid til den jyske premiere på: Cirkus Jul.

Mange kender det store cirkustelt fra sommerens Cirkus Summarum forestillinger, men i år, har man kastede sig ud i at skabe et julet bud også. Det sker dog med nye samarbejdspartnere, nemlig Aarhus Teater og forlaget/boghandler: Saxo.

Cirkus Jul. er en forestilling og ikke traditionel cirkus. Den er skrevet af forfatter og dramatiker Tomas Lagermand Lundme og instruktør Martin Lyngbo, som også har iscenesat forestillingen.

Det er der kommet en finurlig fortælling ud af, hvor vi støder på forskellige kendte figurer fra børnebøgernes dragende univers. Med skuespillernes energiske spil og dynamik, vækkes Cirkeline, Orla Frøsnapper, Vitello og Mustafa fra Mustafas kiosk, herligt til live.

Du får hele pakken

Forventningerne er store, specielt hos de små, når Tangkrogen imødekommende tager imod, med det lysindpakket Cirkustelt og dets plads. Stemningen er sat og imens man går rundt på den hyggelige aktivitetsplads, mærker man tydeligt at spændingen er stor. Børnene er mere end klar til at skulle ind og se Cirkus.

Duften af popcorn i en miles omkreds, store smil fra de juleklædte frivillige fra Muskelfonden, en summen af familier der snakker, og f.eks. julemusikken der brager ud af højtalerne, gør at man ikke kan andet end at blive revet med. Jo, jo, de forstår at skabe den helt rigtige ramme.

Bliver det så jul? Får vi julestemning, ja, det er jo så spørgsmålet.

Forestillingen er er om pigen Alba, der normalt sover hele vinteren. Pludselig vågner, men hov, det er slet ikke sol og sommer. Hendes familie laver sommer Cirkus og det er de mere end klar på, men lige nu er det koldt og mørkt, så tilbage til at sove, mener hendes mor og far. Man kan ikke lave julecirkus. Det mener Alba nu godt og sammen med hendes venner/søskende og de før omtalte bogfigurere, prøver de alt for at skaffe de rette ting, der skal til, for at skabe et ægte julecirkus. Det sværeste er at overtale hendes forældre, specielt når de skændes hele tiden. For hvis de nu bare kunne enes, mon så ikke man kunne skabe den rette julestemning, så der også kunne laves cirkus om vinteren.  En sjov og inddragende rammehistorie.

Ujulet julemusik

Første akt er dog meget fokuseret på historien og det bliver en anelse for meget, man mangler mere aktion og tempo. Det bliver lidt langtrukket, vi flytter os ikke rigtigt.

I anden akt lukkes der mere op, teltet bruges mere og vi får lov at opleve dette særlige sted mere.  Her får figurerne også lov til at folde sig mere ud, og dermed kan skuespillerne også bidrage med mere til deres skønne roller.

Når cirkusset og dets elementer inddrages i forestillingen, lever den og cirkusmagien rammes. Her er niveauet højest og her holdes energien.

Elementerne er der, men man ville sådan ønske at de havde skruet endnu mere om for artisteriet, teatertrylleriet, det skøre og ja, der mangler lidt, ja, undskyld udtrykket: ramasjang. Der bliver puttet lidt med det.

Den altid dygtige kapelmester/komponist, Jeanett Albeck, har skabt et spændende lyd og sangunivers, med et stort mix af julesange, fra danske salmer til Last Christmas. Det er altid interessant det hun laver og det er virkelige udviklende og udfordrende kompositioner/udgaver vi får. Det bliver dog for meget og skævt i denne sammenhæng. Det gør at den så lette genkendelighed og umiddelbare julestemning i sangende udebliver, hvilket ellers ville have klædt forestillingen, og givet mere.

Det bliver mere fragmenteret, end samlende. Sangene er steder også svære at høre.

Herlige skuespillerpræsentationer

Skuespillerne giver dejlig meget saft og kræft i deres roller.

Det er kendetegnet for hele castet, og både børn og voksende er med på f.eks. Orla frøsnappers direkte snap-replikker, når Vitellos hjerte begynder at hamre fysisk så det kan ses med hele kroppen, Cirkeline der viser sin ynde, og når der henvendes direkte til publikum, så råbes der med største volumen tilbage fra alle teltet.  Dejligt i øjenhøjde. Børene er fanget ind og det er så tydeligt at de så gerne vil. De er opslugte, og hvor er det skønt at se, for det er jo lige netop med det, det hele giver mening.

Og når ja, vi får for resten besøg af en ekstra figur, da det pruttende og bøvsende, næsehornet Otto dukker op. Sikke et hit. Tydeligt ventet og elsket af børene. Flere ville dog gerne have haft ham med lidt mere, blev der nævnt da man forlod teltet, men et humoristisk skønt indslag, kan man ikke tage fra ham.

Der er med andre ord, masser af gode takter i Cirkus Jul, skønt ikke alt går op i den berømte enhed.

Balancen imellem teateret og cirkus, blev ikke helt fundet, men tanken med inddragelsen af figurerne fra bøgerne er godt tænkt og klart forestillingen stærkeste kort.

Det giver en dyrkelse af fantasien, skuepillerne giver energi, de dansene børn ekstra liv, teltet en fantastisk ramme og ja, man går glad og smilende derfra. Familiesamværet var i  højsædet i teltet og sørme om det ikke blev jul, så kan man jo egentlig, ikke rigtig forlange mere. Sammen med pladsens oplevelser og stemning, ja, så sneg julen alligevel ind på en, og bønners sanser blev mættet til fulde.

Hyggen længe leve. Fire stjerner herfra.

Cirkus Jul

Instruktør: Martin Lyngbo

Manuskript: Tomas Lagermand Lundme og Martin Lyngbo

Koreograf: Toniah Pedersen

Scenografi og kostumedesign: Torden og Lynild

Musik: Jeanett Albeck i legende samspil med det vidunderlige cirkusband (kapelmester Peter Hellemann, Hans Find Møller, Line Felding, Mads Beldring og Rasmus Svale)

Medvirkende: Carsten Svendsen, Anne Vester Høyer, Arian Kashef, Carl-Christian Riestra, Michael Slebsager, Sunniva Byvard, Eva Rosa Baarsgaard Jensen, Selma Ingeborg Stockfleth Larsen.

Cirkus Jul spiller i Aarhus frem til d. 21. december.

Mere info, spilletider og billetter finder du her.

Læs også: Kom med en jomfru på tidsrejse til 80´erne