Homo- og biseksuelle lærere stortrives i grundskolen
Lærere, der identificerer sig som LGBT+, er glade for at gå på arbejde, men der er behov for et mere inkluderende arbejdsmiljø, viser ny undersøgelse.
I den danske grundskole kan lærere, der identificerer sig som LGBT+, generelt set være åbne om deres seksuelle orientering eller kønsidentitet overfor ledere og kolleger. De føler sig inkluderede i det sociale liv på arbejdspladsen og er glade for at gå på arbejde. Lige så glade som deres heteroseksuelle kollegaer.
Sådan lyder de positive konklusioner i en ny landsdækkende undersøgelse af trivsel og åbenhed blandt LGBT+ lærere, som Institut for Menneskerettigheder har foretaget blandt skolelærere i Danmark. 6.588 lærere har deltaget i undersøgelsen, hvoraf 288 identificerer sig som LGBT+. Det gør undersøgelsen til den mest omfattende på området herhjemme og giver et hidtil uset overblik over forholdene for lesbiske, bøsser, biseksuelle og transpersoner, der arbejder i grundskolen. Derudover har instituttet interviewet 22 lærere, der identificerer sig som LGBT+.
”Det er meget positivt, at LGBT+ personer, der arbejder som skolelærere i Danmark, generelt føler sig inkluderede på deres arbejdsplads, og at de kan være åbne om deres køn og seksualitet over for både ledere og kollegaer. Den danske grundskole udgør i den forstand et LGBT+ venligt arbejdsmiljø, men det skal nævnes, at flere lærere i undersøgelsen også kan fortælle om oplevelser med nedsættende kommentarer og ubehagelige episoder på de fleste skoler. Det skal der stadig tages hånd om,” siger Bjarke Oxlund, chefkonsulent på Institut for Menneskerettigheder.