ANMELDELSER

Gilgamesh: Et erotisk totalteater

Teater Sort/Hvid fortæller historien om den smukke og stærke sagnkonge Gilgamesh.                                  Foto: Rumle Skafte

Teater Sort/Hvid leverer en særdeles farverig fortælling om sagnkongen Gilgamesh.

Vi må advare Out & Abouts læsere om længere passager med nøgenhed, men hvis ikke vi kan tåle den slags, hvem kan så?

Gilgamesh var en sagnkonge i den sumeriske bystat Uruk, der i dag ligger i Irak. Som en oldtidens Christian IV, førte Gilgamesh krige og opførte utallige store bygningsværker. Ifølge sagnet var Gilgamesh fem meter høj, meget stærk og ufattelig smuk. En blanding af menneske og gud. Men hans elskede dør, og han opdager sin egen dødelighed og ender i underverdenen. På Teater Sort/Hvid kan man nu opleve sagnet om Gilgamesh i en særdeles farverig fortælling.

Oldtidskundskab genfortalt i et lummert boudoir

Som rammefortælling befinder vi os i en loge, og får indledningsvist at vide, at hvad der sker i logen, bliver i logen. Det gør jo anmelderiet noget nemmere, hvis vi ikke må rapportere om scener med f.eks. skamløs nøgenhed, urinsex og seksuel dominans. Vi får også et safeword, som vi kan bruge, hvis vi ønsker en pause i seancen – det kom dog ikke i brug på premiereaftenen.

Denne grænsesøgende performance kunne derfor nok kun finde sted på Vesterbro, dybt nede i Kødbyen. Uden således at afsløre for meget kan vi dog berette om et sansebombardement, hvor publikum både kan se, høre, tale, smage, lugte og endda selv deltage i fortællingen om Gilgamesh. Man kan dog også vælge at være mere tilbageholdende og beskuende – der er ingen tvang.

I en genre for sig selv

Gilgamesh i hænderne på Teater Sort/Hvid giver associationer til performanceteater som hos Hotel Proforma, udholdenhedsprøver som i en Wagner-opera, nøgendans som i ”Dødens Triumf” samt eksperimenterende film som Pasolinis ”Salo” eller John Waters ”Female Trouble”. Det er performance, håndholdt teaterimpro, satire og show i en skøn blanding, og med et fascinerende og topprofessionelt lydbillede som baggrund gennem det meste af forestillingen.

3,5 time er bare for langt

Publikum bliver advaret flere gange, både skriftligt og mundtligt, om seancens varighed, og med god grund. Der kunne snildt skæres 45 minutter ud af forestillingen, især i de sidste dele, hvor meget tid går med sceneskift, som kunne have været bedre forberedt. Man er dog fri til at gå i baren når som helst, hvis tørsten eller mobilen melder sig, eller man blot er ramt af sanselig udmattelse.

De fire stjerner gives fra Out&About i tillid til, at varigheden ”justeres efter premieren”, som lovet på sort/hvids hjemmeside.

Info:

Instruktør: Performancekollektivet LOGEN

Medvirkende: Nathalie Mellbye, Patrick Baurichter, Anja Behrens, Bjørk-Mynte Paulse og Christine Sønderris

Lydkunstner og komponist: Joëlle McGovern Serret

Live-musiker: Lorenzo Colombo

Scenograf: Simone Bartholin

Sted: Sort/Hvid, Staldgade 26-30, 1699 København V (Kødbyen).

Spilleperiode: Frem til d. 19. oktober 2024.

Billetter finder du her.

Ungdomskvaler for fuld udblæsning

Flot kærlighedserklæring til København