ANMELDELSER

Lutter gode tekster i Amagerrevyen

Hele 23 numre udgør årets Amagerrevy. Her er det Anders Anderskov.      Foto: Jimmi Rosenkilde

Årets Amagerrevyen udmærker sig blandt andet ved, at der er lutter gode tekster.  Alle er de vedkommende, skarpe, morsomme, eller en god blanding deraf. Og så leveres de alle med charme, og med stort glimt i øjet.

 

Det er sjældent man kan skrive, at en revy, der rummer 23 numre, udelukkende består af gode tekster. Men det er rent faktisk tilfældet med dette års udgave af Amagerrevyen.

Revyen der har fået undertitlen Alle før en, rummer således ikke én dårlig, uvelkommen, eller uvedkommende tekst. Og dermed er grundlagt for en god revy skabt. En revy, hvor tekstforfatterne har leveret, og hvor revyens instruktør og medvirkende har haft et godt øje for at sortere i det indkomne materiale. Stort tillykke med at have skrevet og fundet de helt rigtige tekster, for det udløser samlet set fem fine stjerner fra Out and About.

5, fem, og fem

Og tallet 5 går igen her i min anmeldelse: Det er nemlig i år 5. gang, at der kan bydes indenfor til revy på Amager. Og så er der fem skuespillere på scenen.

2019 var første år med Amagerrevyen med det koncept den har i dag. Og i den anledning udtalte instruktøren Jakob Fauerby, jævnfør årets program, at det tager fem år at etablere en ny revy.

I år var det så femte gang, der var Amagerrevyen. Og sikke en fin revy holdet har fået samlet.

Holdet består af instruktør Mikkel Reenberg, og af de fem skuespillere Mille Berg, Dorte Munksgaard, Anders Anderskov, Andreas Forné, og Frida Sigurth, samt komponist og kapelmester Morten Østergaard. Plus naturligvis alle de andre, der er så vigtige for en produktion af denne størrelse. Herunder ikke mindst de mange tekstforfattere.

Når jeg nævner tekstforfatterne, så må jeg bare konstatere, at de over en bred kam har leveret gode vedkommende tekster. Skarpe som få. Aktuelle og med glimt i øjet.

Til højre, til venstre, og til alt derimellem

Her er tekster der giver et kærligt men velment spark til såvel højre som til venstre. Ja, også til højre og venstre side på Borgen.

Til højre, til venstre, og til alt derimellem. Til kønsdebatten, til de mange køn, og til de, der var imod oplæsning med drags på Frederiksberg bibliotek. Og som enhver hermed kan forstå, så hedder det nok Amagerrevyen, men revyen holder sig heldigvis ikke kun til de lokale herligheder.

Hele 23 revynumre 

Tor Bagger har leveret tekster til flere rigtig gode numre. Deriblandt tekster til tre omgange med DM i konspirationsteori. Her står især den om Corona og ikke mindst om Dragqueens stærkt.

Frida Sigurth er den gennemgående reporter i de tre små stykker DM i konspirationsteori, hvor hun interviewer forskellige på gaden. Morsomt er den lille detalje med den røde mikrofon, der benyttes som rød klovnenæse. Dermed er alt vist sagt til og om konspirationsteoretikerne.

Frida Sigurth står også på listen over tekstforfattere. Hun leverer på scenen sin helt egen kommentar til de mange, der har lyst at hænge religioner og diverse gudebøger ud. Det i den meget fine og super skarpe tekst: Folk skú tage at læse en bog.

Folketingets forkvinde

Det bør her nævnes, at også andre medvirkende samt instruktør Mikkel Reenberg kan levere gode skarpe tekster.

Sammen med førnævnte Tor Bagger leverer Mikkel Reenberg den stærke Folketingets forkvinde, godt fremført af Mille Berg, der sammen med Dorte Munksgaard også er på scenen i Veninder på jagt. Det er endnu en toptekst fra Mille Berg. Hun har også skrevet den vidunderligt morsomme Ole Sprogøre, som hun selv skarpt og morsomt fremfører.

Sidste år fyldte Barbie-dukken 60 år. Og det går naturligvis ikke ubemærket hen, da Frida Sigurth og Andreas Forné fremfører en skøn skøn Barbie og Kenn parodi. Det er nummeret Barbies Otium. Vittigt, skarpt og ikke mindst meget morsomt fremført.

Som flere af de andre på holdet kan også Andreas Forné skrive tekster. Blandt andet nummeret Konflikthåndtering for noobs, hvor tidens sprogbrug kommer under kærlig behandling. Nummeret fremføres morsomt af Andreas selv med assistance fra Frida Sigurth, Dorte Munksgaard, og Anders Anderskov.

Den enkle scene kan også noget

Egentlig havde jeg besluttet mig for at give fire stjerner, men med tanke for Amagerrevyens scenografi gives den femte. For mig behøver en revy ikke masser af store sceneskift, stort opbyggelige scener, eller scener med masser af teknik, lys, guld og glimmer. Mindre, langt mindre kan faktisk gøre det.

Som i Amagerrevyen, hvor der i bogstavligste forstand spilles på gulvet og med en enkel scenografi i baggrunden. Netop den enkle scenografi gør i dette tilfælde, at der er så meget mere fokus på tekster og skuespillere.

Det er klædeligt for Amagerrevyen, at den i sit 5. leveår, holder sig på gulvet, om man så må sige. Spændende bliver det hvad sker næste år, da revyens direktører Mille Berg, Dorte Munksgaard og Anders Anderskov, har bebudet et skifte:  Amagerrevyens succes er uomtvistelig, hvorfor den næste år flytter fra Teater Play, hvor den hidtil har spillet til en større scene. Fortsat et sted på Amager og fortsat med samme lokale og globale gejst. Og som der spørges om i årets program, selvfølgelig med håbet om, at publikum vil med igen. Herfra skal lyde et stort ja tak, og tillykke med de 5 stjerner, som Amagerrevyen 2024 kan høste fra Out and About.

 

Kort om forestillingen

Spillested: Teater Play,

Skuespillere: Dorte Munksgaard, Anders Anderskov, Andreas Forné, Frida Sigurth, og Mille Berg

Instruktør og koreograf: Mikkel Reenberg

Kapelmester og komponist: Morten Østergaard

Lysdesign og afvikling: Anders Leth

Lyddesign: Mikkel Larsen

Kostumer: Mikkel Reenberg og Dorte Munksgaard

Systue: Kirsten Sørensen

Scenografi: Mille Berg efter idé af Mikkel Reenberg

Produktionsassistent: Nicoline Rasch Carlsen

Billetter og spilletider finder du her.