Succesmusicalen Elsk mig i nat giver sit publikum hit på hit, og dermed skulle den succes være hjemme – igen. Igen fordi Elsk mig i nat første gang blev sat op i 2009, og nu relanceres. Dog med en række ændringer – ny koreografi, scenografi og lyssætning og til dels et nyt cast. Men man får stadig lyst til at skråle med.
Det er mig, der står herude og banker på, Stille før Storm, Ridder Lykke, Safari og Elsk mig i nat. Meget mere behøver man næppe at skrive, førend de fleste ved, at her er tale om titlerne på nogle af 80´ernes, altså 1980´ernes, allerstørste hits. Og netop en stribe hits, 25 i alt, plus de der synges i henholdsvis ouverturen og i to-tre fint sammensatte medleys, danner en del af lydkulissen til One and Only Musicals nyeste premiere indenfor musicalgenren, Elsk mig i nat.
En næsten født succes
Titlen til musicalen stammer fra 1982-sangen, der lyder Elsk mig i nat, det har været en dårlig dag. Og dermed udtrykker de fire ord, ifølge producenten, et desperat ønske om sanselig, fysisk kærlighed efter en dag, hvor alt gik galt.
Intet, faktisk slet ikke noget, går til gengæld galt i Ida Maria Rydén, Ina Bruhn, og Jesper Winge Leisners musical. Den er sjov, den rummer sange, læs hit på hit, som de fleste kan synge med på. Dertil kommer, at den er flot flot opsat med en ikke mindst meget fin scenografi og lyssætning. Dialogen er både fin og let flydende, ikke mindst fordi historien ikke er den mest komplicerede.
Selve historien indeholder, sådan som den ofte gør i musicals, masser af forelskelse og kærlighed, også brændt, forsmået og ulykkelig kærlighed, men dermed også drama og nå ja, tragedie. Så rammerne er sat for succes.
De kan og bør kunne deres metier
Elsk mig i nat har et godt sammensat hold af professionelle sangere, skuespillere og dansere, der hver især kan deres metier, deres håndværk, hvilket de har vist gang på gang. Det samme med de mange bag produktionen, hvoraf nogle blandt andet har været med til at sætte den hidtil bedst anmeldte musical, Fredericia Musicalteaters Klokkeren fra Notre Dame op. Så grundlaget for en gedigen publikumssucces med Elsk mig i nat er endnu engang tilstede.
Ja, rigtigt gættet med anvendelsen af ordene endnu engang. Elsk mig i nat har tidligere været opsat. Så her godt ti år efter premieren, hvorfor ikke støve lidt af, ændre på nogle ting, og så ellers køre publikumsbaskeren endnu engang. Præcis sådan som de fleste teatre og producenter gør det med års mellemrum. Satser på det sikre, så der også bliver råd til det mere eksperimenterende og nyskabende.
Elsk mig i nat havde oprindelig urpremiere tilbage i 2009 på Østre Gasværk. Dengang solgte musicalen imponerende flotte 220.000 billetter. Og sådan en succes kalder nødvendigvis på en form for gentagelse. Således sætter One and only sammen med Vejle Musikteater og Musikteatret Holstebro forestillingen op igen i en lidt fornyet udgave. Nyt cast, ny iscenesættelse, scenografi og koreografi, samt med en blanding af nye og velkendte navne på rollelisten.
Sikker er Elsk mig i nat derfor som publikumssucces. Blandt andet fordi den udover de velkendte popsange, også rummer elementer af velkendte historier og andre tidligere produktioner. Således rummer Elsk mig i nat, undskyld herfra for sammenligningen, lidt samme tema som stor- og verdensmusicalen Mamma Mia: En ung pige, der ikke ved hvem hendes far er. Den har sekvenser, der også får en til at tænke på tv-programmet Toppen af Poppen, ligesom der er enkelte momenter, hvor man kort føler sig hensat til filmen Klassefesten.
Handlingen
Historien udspilles omkring personerne Sui spillet og ikke mindst sikkert sunget af Szhirley, der er tilbage i forestillingen. Med er også Iben skønt spillet af Lea Thiim Harder, Pia sjovt og særdeles underholdende spillet af Julie Agnete Vang, Rita sunget og spillet stilsikkert af Xenia Lach-Nielsen, Frederik sunget af Jimmy Jørgensen, og Otto spillet af René Wormark, men også Suis datter Maja spillet af Maria Corydon og Billy sunget og fint performet af Jacob Damsgaard Ditlev.
De var i sin tid bandet Up Front, men blandt andet et tilbud fra USA bevirker, at forsangeren Sui, uden at orientere de øvrige bandmedlemmer, selv søgte lykken ”over there.”
Det vakte naturligvis ikke stor begejstring, men med baggrund i en tragisk hemmelighed, ønsker Sui mange år senere at samle bandmedlemmerne på et gods. Dels for at fortælle om hvad fremtiden vil bringe, men også for at præsentere sin datter for hendes far, et af de gamle bandmedlemmer. Der naturligvis ikke er vidende om at han har en datter.
Og ja, her går anmelderens tanker naturligvis på en del af historien i Mamma Mia.
I modsætning til sangene i Mamma Mia, der alle er skrevet af de svenske popsnedkere Björn Ulvaeus og Benny Andersson, så er det en lang række af især datidens danske hitmagere, der står bag de mange sange i Elsk mig i nat. I flæng kan nævnes Thomas Helmig, Peter A.G. Nielsen, Anne Linnet, Sanne Salomonsen, Steffen Brandt, Lars H.U.G, Jens Rugsted, Sebastian, og naturligvis Jesper Winge Leisner, der står bag hits som All My Love, Ridder Lykke, og selvfølgelig musicalens titelnummer Elsk mig i nat.
Sangene får nyt liv
Indrømmet så havde såvel min medanmelder som jeg selv i den grad lyst at skråle med på de mange skønne velkendte sange, hit på hit, i musicalen. Hensynet til de øvrige musicalgæster, samt det faktum at vi som tilskuere først til sidst i forestillingen føler os rigtig budt ind til at være med, gjorde at vi holdt vores sanglyst inde i os selv. Næsten da, for det er svært at sidde roligt under forestillingen.
De mange velkendte hits er puttet ind så de passer til historien, eller er historien skrevet så de passer til de mange hits? Ja, det kan enhver jo lægge det i, han eller hun vil, men vi havde det lidt svært med den måde enkelte sange blev brugt i. Blandt andet hvor en af forestillingens hovedpersoner Henrik synger Annes Linnets Glor på Vinduer til sin tidligere mandagskæreste, og til hende, han efter 10 års kedeligt ægteskab helst vil have, Rita. Svært ved, fordi sangen er skrevet fra en kvinde til en kvinde.
Hele holdet på scenen gør i mere end en forstand en rigtig god figur, havde vi ventet andet, nej vel, det er jo professionelle, der er på scenen. Alligevel har jeg lyst at fremhæve to: Julie Agnete Vand som en ualmindelig sprudlende spillende Pia og Joakim Lind Graae Tranberg som førnævnte Henrik, for i den grad at fylde deres roller. Joakim Lind Graae Tranberg tillige for en fænomenal god sangfremførelse.
Lys og scenografi
Fremhæves skal også den helt igennem fantastiske scenografi og lyssætning. Det er en ualmindelig flot ramme Benjamin la Cour har præsteret til denne forestilling. I den sammenhæng skal også nævnes lysdesigner Sune Verdier. I fællesskab har de formået at lave en scenografi og lyssætning, der i den grad gør Elsk mig i nat seværdig.
Fire store stjerner
Min medanmelder og jeg var i pausen ikke i tvivl, fire store stjerner til Elsk mig i nat. Efterfølgende vurderede vi på det igen, sammenholdt som vi plejer med hvad vi tidligere har set, og fastholder fire store stjerner. Også selvom forestillingen efter pausen faktisk blev lidt bedre, men også fordi vi først til sidst, rigtig blev indbudt til at synge med.
Spilleperioder
Frem til 10. april i Scandic Falkoner, Frederiksberg
Fra 21 april til 30. april i Musikteatret Holstebro
Fra 4. maj til 13. maj i Vejle musikteater
Blandt de medvirkende er:
Szirley
Lea Thiim Harder
Jimmy Jørgensen
Joakim Lind Graae Tranberg
Xenia Lach-Nielsen
Maria Corydon
Julie Agnete Vand
René Wormark
Jacob Damsgaard Ditlev
Teknik mm
Iscenesættelse Thomas Agerholm
Koreografi: Anja Gaardbo
Scenografi: Benjamin la Cour
Lys- og LED-mester: Tobias Valbjørn
Billetter og spilletider finder du her.