Annette Heick, Caspar Phillipson, og Silas Phillipson, leverer sammen en fin romantisk fortælling og teaterkoncert med hit fra 1970´erne. Den morsomme forestilling Pennevenner går rent ind, især hos det lidt mere modne publikum, der husker 1970´erne med energikrise, vedtagelsen af fri abort, og afslutningen på Vietnamkrigen.
De fleste af os, især i den lidt ældre generation, kender til det at have en penneven. En penneven, hvortil man kunne skrive om dagligdagen, om det særlige, der skete netop nu, om hvordan vi levede og agerede. Og straks vi havde skrevet brevet, frankeret kuverten med et ægte frimærke, og lagt det i postkassen, ventede vi på svar.
Så med idéoplæg i Annette Heicks farfars korrespondance med en amerikansk penneveninde, har Jesper Malmose skrevet en fin romantisk fortælling og teaterkoncert, Pennevenner, der fortæller en anderledes kærlighedshistorie. En historie om en dansk enkemand, der pludselig modtager et brev fra en kvindelig tidligere arbejdskollega. Sammen med hendes musikalske søn, er hun nu bosat i Minneapolis i USA. Hun har selv mistet sin mand, og da hun gennem sin dansk bosiddende mor, hører om kollegaens tab af sin hustru, skriver hun et brev.
Brevet er i sin indledende fase ganske uskyldigt, men ligger der en tanke, bevidst, ubevidst bag, og hvad kan det udvikle sig til med tiden?
Det er Annette Heick, der har fået idéen til fortællingen, som Jesper Malmose så glimrende har skrevet et særdeles morsomt stykke ind over. Et stykke, hvor korrespondancen mellem den danske mand, Jørgen Petersen, og den amerikanske penneveninde Lisbeth Welsh, langsomt udvikles. For efter den første kontakt, sender Jørgen Petersen et kassettebånd til sin amerikansk bosiddende veninde, med tidens toner. Og naturligvis fører det til, at mange kassettebånd med tiden finder vej fra Danmark til USA, og den modsatte vej. Det er derfor også med udgangspunkt i datidens populære toner, såvel i Danmark og Europa, som i USA, at publikum fører gennem datidens lydtapet.
Samtidig får vi historien om livet på begge sider af Atlanten i 1970´erne. Fra en tid med nye skelsættende opfindelser. Hvor man såvel i USA som i Danmark fik fri abort, hvor Vietnamkrigen var i sin slutfase. Hvor Nixon var præsident, og hvor vi havde bilfrie søndage og kun måtte have 18 grader i stuen grundet energikrisen.
Skuespillerne og den ledsagende musik
De to ledende roller som Lisbeth Welsh og Jørgen Petersen spilles og synges af Annette Heick og Caspar Phillipson. De går særdeles fint i spænd som de to pennevenner, og leverer veloplagt historien, og ikke mindst datidens toner: Barry Manilows Could it be magic, The Carpenters Please Mr. Postman, Tony Orlandos Tie a Yellow Ribbon Round the Old Oak Treee, og de danske samt europæiske hits som John Mogensens Ensomhedens gade nr. 9, Gitte Hænnings Junger Tag, og Lecia & Luciennes Rør ved mig.
Netop 1970´erne efterlod sig mange store pophits, der stadig genindspilles og får nyt liv, også her i det nye årtusinde.
Som Lisbeth Welsh søn ser vi Silas Phillipson. Og jo det er Caspar Phillipsons søn. Det skal kun nævnes, for han spiller lige så fint som sit fædrene ophav, og så er han en særdeles god musiker, der i den grad kan sit pianospil.
Lad os blive underholdt
Alle tre leverer de på bedste vis en fin fin, men til tider nok også ganske forudsigelig fortælling. Men hvad gør det? Har vi ikke alle brug for en gang imellem blot at slippe tøjlerne, tage en tur ned ad mindernes boulevard, og blot lade os underholde?
Pennevenner formår at få os til at huske, grine, og synge med på datidens toner. En fin forestilling med kostumer og rekvisitter fra dengang, vi var yngre. Pennevenner går rent ind! Især hos den lidt ældre generation.
Vi følte os særdeles godt underholdt, og takker for en morsom, velspillet, og velsunget forestilling, og kvitterer med fem stjerner fra Out and About.
Kort om forestillingen
Medvirkende: Annette Heick, Caspar Phillipson, Silas Phillipson.
Musikere: Silas Phillipson, Peter Jensen, Rasmus Lund, Søren Sebber Larsen, og Alice Carreri Pardeilhan
Idé: Annette Heick
Manuskript: Jesper Malmose
Scenisk overblik: Jan Hertz
Scenograf og rekvisitter: Tilia Lind Hasselager
Kostumer: Annette Heick
Varighed: ca. 120 min inkl. pause
Spilleperiode: frem til 23. september i Glassalen, Tivoli
Efterfølgende forestillinger: 28. september Hjørring Teater, 5. oktober Bjerringbro Kulturcenter, 8. oktober Vejle Musikteater, 11.-13. oktober Svendborg Teater, 23. oktober Næstved Teater, 27. oktober Slagelse Teater, 28. oktober Horsens Ny Teater TBC, og 18. november Ringsted Kongrescenter.
Billetter finder du her.
Læs også: Ny Provokerende Podcast om Mænds Seksualitet