Kioskmastodonten 7-eleven er igen i år hovedsponsor for Copenhagen Pride. Men ikke alle kunder er tilfredse med de regnbuefarvede kopper.
Under et besøg i 7-eleven på Rådhuspladsen i København skulle vi tage nogle billeder til en lille historie om kædens hovedsponsorat.
At den store, og for nogle stygge, storkapital kaster penge i Copenhagen Pride er en god historie. Det vidner om de store fremskridt der er sket de senere år.
Ved den første pride i København i 1996 var det småt med sponsorer. Og deltagere i al almindelighed. Du kan se en video af priden 1996 herunder, og den et studie i LGBTQ-historie. Læg mærke til den meget synlige tilstedeværelse af politi i paraden.
Den eneste umiddelbare synlige kommercielle sponsorer er SPIES rejser, som har været med mange gange siden.
At de store kapitalstærke virksomheder sponsorerer Copenhagen Pride, og annoncerer i Out & About, som for eksempel Microsoft, så er det et tegn på, at den kamp der er ført for anerkendelse og lige rettigheder i mange år har båret frugt.
At støtte LGBTQ-miljøet er blevet god forretning, og naturligt for virksomheder med ”sunde værdigrundlag”.
Men tilbage til 7-eleven på Rådhuspladsen og de regnbuefarvede kopper.
De mange regnbuefarvede kopper ved siden af kaffemaskinen er et godt motiv. En ung medarbejder er samtidig ved at fylde ekstra kopper i stativet, og vi spørger ham hvordan kunderne har taget imod de markante kopper.
Først misforstår han spørgsmålet: ”Du kan godt få en neutral kop”, siger han. ”Nej det er okay, jeg er vild med dem. Men er der mange der ikke vil have regnbuekopperne?”
”Der er nogle der synes det er for meget, men det forstår man jo godt. Men vi skal jo have dem, for vi er jo sponsor”.
Altså ikke udelt begejstring hos den ung medarbejder i 7-eleven.
Hvor mange kunder der fravælger regnbuekopperne ved vi ikke, men det er jo en indikation på, at så længe der er folk der ikke kan få sig selv til, at gå med en regnbuefarvet kaffekop, så er kampen for lige rettigheder for LGBTQ’er i Danmark stadig nødvendig.