Du må have hjerte som en død rotte, hvis ikke du går smaskforelsket fra Lisa Nilssons show; ’Kvinnan Som Är Jag’, som præsenteres endnu to aftener i Glassalen i Tivoli.
I sit show ’Kvinnan Som Är Jag’, som præsenteres 6. og 7. marts 2020 i Glassalen i Tivoli, giver Lisa Nilsson sig selv til publikum i en sjælden følsom, ærlig og morsom blanding af sang, dans og stand-up, om den kvinde, Lisa Nilsson engang var, til den kvinde hun er i dag.
Allerede som 22-årig var Lisa Nilsson feteret, perfekt og et superlækkert svensk popikon: ”i 90’erne en onanipose til alle mænd”, som Lisa Nilsson spøgefuldt fortæller i sit show, der tager udgangspunkt i Lisas personlige udviklingshistorie.
Med kæmpe hits som ’Himlen Runt Hörnet’ og titelsangen til Hella Joofs film: ’En kort, en lang’, bjergtog Lisa Nilsson danskerne i 1990’erne. Og det gør hun stadig, aktuelt omkranset af et brag af et orkester, hvor især bassen håndteret af Peter Forss har haft en stor forløsende rolle i Lisa Nilsson version 2,0.
Lisa Nilsson er kort sagt topcharmerende. Hun bander meget, men selv pisse og fandeme lyder nu engang aldeles henrivende på svensk.
Som ung opfordrede hendes manager hende til ikke at sige, at hun havde en kæreste.
”For så køber mænd pissemange plader. Du skal være alles Lisa Nilsson. Men når man er alles, er man ingens specielt”. En følsom refleksion, der efterfølges af de ikoniske sange, som ’Säg det igen’, Varje gång jag ser dig, ’Himlen Runt Hörnet’ og ’En kort, en lang’.
Og det er den slags stille gyldne øjeblikke, der både tryllebinder og forvirrer.
Henført af den bedårende klang, som kun en rigtig primadonna kan levere, men også forstyrret af ironien, som var den leveret af en torvehandler.
Kæmpe succes
Forestillingen er blevet en kæmpe succes i Sverige, og Lisa Nilsson turnerer i hele Skandinavien, heriblandt også i Danmarks 4 største byer.
Og Lisa Nilssons repertoire synes ikke bare uendeligt men også umulig at kategorisere. Hun synger soul, jazz og pop, stepdanser og viser et stort komisk talent med en fremragende forståelse for timing og drama.
I en monolog om Tinder-dating causerer hun fx over, hvor svært det er at date på ”niveau”, når man vel at mærke er i hendes kaliber.
”Men skuespillere og musikere er alt for optaget af sig selv”, siger hun selvironisk og forklarer, at hun må på Tinder, hvor svenske mænd ynder at lade sig fotografere enten med meget store fisk, med meget store våben, der kan skyde meget små dyr, eller med meget bløde kissemissekatte.
Lisa Nilsson er topcharmerende og superunderholdende. Showet fungerer. Men det er stadig divaens fremragende stemme, der bevæger og skaber magi i såvel kvinde- som mandehjerter.
Både når hun serverer Aretha Franklins ’You make me feel’, eller når hun med et format som en Boeing 747 flår vores hjerter ud med selveste Whitney Houstons egen: ’I have nothing’.
I det øjeblik begræder man, at aftenen ikke kan begynde igen.
’Kvinnan Som Är Jag’ udløser 5 klare regnbuer og præsenteres i Glassalen i Tivoli både den 6. og 7. marts 2020 kl. 20:00.
Og i april kan ’Kvinnan Som Är Jag’ opleves i provinsen:
02.04.20: Aarhus, Musikhuset Aarhus, Store Sal
03.04.20: Aalborg, Musikkens Hus, Koncertsalen
05.04.20: Odense, Odeon
Deltagere:
Idé og manuskript Lisa Nilsson
Direktør og koreograf Anna Stahl
Ressourcestærke rådgiver Sissela Kyle
Designer Erik Gullberg
Costume Design Camilla Thulin
Lysdesign Johan Sundén
Lyddesign Brollan Söderlund
Danseren Nikola Stankovic
Musikere:
Mattias Torell (guitar), Fredrik Johnsson (guitar) Peter Forss (bas), Per Lindvall (trommer), Björn Arkö (saxofon), og kapelmester Pål Svenre (klaver).
Se også: LISA NILSSON – KVINNAN SOM ÄR JAG