Hair: Der er ørehængende sange, farverige danse og optrin, smuk og flot scenografi, og så er der ikke mindst hår i lange baner.
Hair, i Østre Gasværks version, er samtidig det største – erkendt også det eneste – syretrip jeg nogensinde har været på. Syret er Østre Gasværks opsætning, hvor ikke mindst musikken og scenografien giver os hallucinationer, så vi ind imellem føler at være i en anden verden.
Og så slutter Hair på Østre Gasværk med en guddommelig forløsning, der i den grad er poetisk, smuk og rørende. Let the Sunshine in. Og der er intet vi har mere brug for end netop nu, hvor verden er fyldt med krig og ufred, hvor hatecrime beklageligvis er en del af dagligdagen, og hvor enhver skal tage sig i agt for hvad han, hun, hen, siger eller gør. Let the Sunshine in, sådan som den gør til sidst på Østre Gasværk.
Hair råber på en ny hippiebevægelse
Hair, der har dejlig iørefaldende musik af Galt Macdermot, og tekster af Gerome Ragni & James Rado, havde premiere på Broadway helt tilbage i 1968. Nu sættes den op i en ny udgave på Østre Gasværk, og med en ny fortolkning. En ny fortolkning, der er brug for her anno 2023, her, hvor 1-års dagen for Putins Ruslands tragiske og umenneskelige invadering af Ukraine, har bragt en stor del af verden på kollisionskurs.
Da musicalen havde premiere på Broadway i 1968 var omdrejningspunktet den nyspirrede hippiebevægelse. Hippierne iførte sig spraglet farverigt tøj, ønskede at gøre op med gældende normer, ønskede et frit og uafhængigt liv, sagde nej til militærtjeneste, og var modstandere af datidens store krig, Vietnamkrigen. Samtidig ønskede de frihed til at gøre, hvad de havde lyst til, så længe det ikke skadede andre. Hippierne ønskede mangfoldighed og plads til alle. Plads til sorte, gule, røde, hvide, til alle former for seksualitet, til mangfoldighed, og plads til at sige fra, og sige nej.
Og med den verden vi oplever i dag, kan vi kun sige, at der næsten er brug for en ny hippiebevægelse, en hippiebevægelse 2023. For tydeligvis har verden lært meget lidt af den tid, der var, hvor nationer, folkeslag, og mennesker bekrigede hinanden. Hvor der ikke var plads til enhver kunne leve sit liv. Og alt dette handler Hair om, slå håret ud, og lev livet.
Hair er fyldt med ørehængende hits
Jeg har set et utal af musicals gennem mit liv. En række af dem har et gennemgående musikalsk tema, eller to, tre måske fire hits, der er blevet ørehængere og har holdt liv i de enkelte musicals i årtier.
Men af de musicals, der blev skrevet og komponeret for et par generationer siden, er kun ganske få, der i den grad rummer hit på hit, og som man har lyst at høre igen og igen. Men det har Hair. I flæng kan nævnes, her primært nævnt med deres danske titler Aquarius, Manchester England, Jeg har liv, Hår, Hvor går jeg hen, Elektrisk blues, Gud for alt, Chokoladedrenge, Hvide drenge, godmorgen stjerne, Aquarius godnat, og ikke mindst Let the Sun shine in.
Hver og et af disse hit får vi leveret i Østre Gasværk med et særdeles velspillende og vellydende live orkester under ledelse af kapelmester Søren Graversen. Det er vellyd fra først til sidst, når det 9-mand store orkester sætter i gang i orkestergraven, der er placeret under scenegulvet.
Det skal så her nævnes, at Østre Gasværk netop til Hair har fået installeret et helt nyt visuelt og auditivt anlæg, der i den grad bidrager til at fremme musik og scenografi.
Psykedelisk trip down memory lane
Ingen Hair uden ”langhårede” sangere, dansere, og skuespillere. Også her leverer Østre Gasværk på den kunstneriske front med et særdeles velsyngende cast. Her møder vi blandt andre karaktererne Claude (Gustav Allen Schriver), Berger (Oliver Lundqvist), Hud (Jean Michel Bay Helgason), Sheila (Matilde Zeuner), Chrissy (Maria Overgaard Vinther), Woof (Christoffer Lund Skov), og Aquarian Angel (Caroline Natália Rodrigues Teixeira).
De kan synge, de kan danse, og leverer i den grad et psykedelisk trip down memory lane fra dengang verden var a lave, men hvor der var nogle, der kæmpede for retten til at sige fra, for retten til at være præcis den man vil være. Også selvom der var en generation, der kæmpede imod netop disse for mange af os selvfølgelige fundamentale rettigheder. Dette også når det gælder hårlængde, køn og seksualitet.
Gennemsyret oplevelse
Hair på Østre Gasværk er en helt igennem syret oplevelse med en række højdepunkter. Det uanset man er på stoffer eller ikke. Det er gennem-musikalsk, det er velsunget, og veldanset. Kun når det kommer til replikkerne kniber det lidt med forståeligheden af, hvad der siges, i hvert fald på nogle af rækkerne.
Out & About kvitterer for et flot syretrip med fem stjerner. Og et ønske om at verden da bare kunne være lidt som hippierne ønskede den.
Kort om forestillingen
Spillested: Østre Gasværk Teater, Morten Grunwalds Plads 1, København Ø
Spillested fra maj måned 2023: Musikhuset Aarhus
Instruktør og koreograf: Lynne Kurdziel Formato
Kapelmester: Søren Graversen
Scenograf: Kim Witzel
Kostumedesigner: Line Bech
Lyddesign: Tim Høyer / Morten Frank
Lysdesign: Brian Njie
Videodesign: Thomas Agerholm
Musikalsk arrangør: Jens Hellemann
Instruktørassistent: Heidi Scheibye
Kreativ producent: Søren Møller
Medvirkende: Oliver Lundqvist · Gustav Allen Schriver · Saba Lykke Oehlenschlæger · One Bailey · Maria Overgaard Vinther · Anders Bilberg · Christoffer Lund Skov · Jean Michel Bay Helgason · Katrine Schmidt Nørgaard · Oliver Aagaard-Williams · Hannibal Koch · Izana Ray Jørgensen · Regitze Glenthøj · Linnea Stenbeck · Sara Östberg Diakité ·
Caroline Natália Rodrigues Teixeira · Katrine Skovbo Jespersen · Morten Daugaard · Matilde Zeuner
Billetter og spilletider finder du her.
Læs også: Cosi fan tutte – store talenter