Site icon Out & About

Dragqueen og popmusiker

Matthew One Bailey og Betty Bitschlap. Foto: Frederik Kjeldgaard/Karls Broholm

Anders Bilberg udgiver til august sin debutsingle med dertilhørende musikvideo gennem sit drag alter ego, Betty Bitschlap. Derudover har han debutkoncert på Rådhuspladsen ved Copenhagen Pride lørdag den 17.august.

”Jeg kan slet ikke lade være med at være i gang med noget kreativt. Engang var det vigtigt for mig altid at arbejde på min sang, min dans eller mit drama. Og efter endt uddannelse fra Det Danske Musicalakademi i 2015 begyndte jeg forholdsvis hurtigt at optræde rundt omkring i verden hos krydstogtselskabet AIDA Cruises,” fortæller han til oaonline.dk

– Hvad med Danmark?

”Da jeg vendte tilbage til Danmark i 2017, var mit professionelle netværk meget lille, og jeg stod uden job på scenen eller udsigt til samme. Så jeg tænkte, hvordan kan jeg finde et kreativt outlet, der stadig involverede at optræde? Jeg tænkte over mine egenskaber som sanger, danser, skuespiller og performer, og hvordan jeg kunne få folk til at se i min retning/give mig opmærksomhed. Ret hurtigt fandt jeg ud af, at markedet allerede var fyldt med kunstnere/performere/musikere, der mindede om hinanden.”

– Hvorfor så lige netop drag-vejen?

”De fleste jeg sammenlignede mig med, var gender-normative mænd og kvinder. De opførte sig, så ud som og optrådte, som de altid havde gjort. Det var dér, jeg fik idéen at skabe en drag-karakter –optræde som jeg kunne i forvejen bare gennem drag-figuren i stedet. Så her blev Betty Bitschlap født.”

– Hvordan kom du så i gang?

”Jeg blev ret hurtigt tilknyttet DRAGHOUSE, hvor jeg optrådte på VEGA med andre lokale københavner-queens. Som dragqueen stod jeg pludselig selv for at skulle producere mine shows. Alt fra kostumer, parykker og makeup til mixing af musik, koreografi og selvfølgelig hele performancedelen var pludselig op til mig selv, og det gik langsomt op for mig, at i modsætning til når jeg laver teater, hvor jeg udfylder andres (direktørens, producentens, instruktørens) visioner, kunne jeg gennem drag skabe lige præcist det, jeg ville.”

Betty Bitschlap til Copenhagen Winter Pride 2019. Foto: Theis Nybo

– Hvordan var det så at stå på scenen som drag?

”Jeg fandt ret hurtigt ud af, af folk var vilde efter dragqueens. Ikke bare mig, men os alle. Så pludseligt havde jeg fundet et outlet for min kreativitet med et publikum, der ville kigge med. Så jeg begyndte at blive ambitiøs med YouTube-videoer (Betty does…), TV-programmer (All Together Now, Den Værste Dag i Mit liv…) modeljobs (libratone) etc. Det virkede som om, det kun var mig selv, der kunne sætte grænser for, hvad jeg kan i drag. Så hvorfor sætte grænser? Til en fest faldt jeg i snak med en producer i mit netværk, Morten Kærup, der synes, det var en god idé at lave musik gennem Betty. Jeg havde selv i forvejen arbejdet på nogle demoer, der aldrig rigtig blev gjort færdige, men med Mortens hjælp kom der gang i den.”

– Hvordan kom du så i kontakt med Copenhagen Pride?

”Det var, mens vi arbejdede i studiet, at jeg blev tilbudt at optræde til Copenhagen Pride Show lørdag den 17. august 2019 med min egen musik, og så kom der virkelig fart på. Vi fik produceret tracks, og jeg sammensatte en musikvideo til den første single – alt sammen imens min teaterkarriere også havde fået nyt liv, da jeg var begyndt på Aarhus Teater som Rocky i The Rocky Horror Show, så der var gang i queer-festen.

– Hvad så med fremtiden?

”Det hele har ledt op til dette øjeblik, hvor musikken er klar til udgivelse, musikvideoen er skudt, og det store releaseshow til Copenhagen Pride er parat. Betty Bitschlap er klar til næste kapitel. Nu skal jeg gå all in med og som hende indtil august, hvor jeg skal tilbage til teatret – denne gang i rollen som Herbert i Dance of The Vampires på Det Ny Teater. Også i 2020 står den på en masse teater, så det handler nu om at balancere de to karrierer.”

Betty Bitschlap. Foto: Frederika Kjeldgaard/Karl Broholm

– Har du et større budskab gennem Betty Bitschlap?

”Betty Bitschlap startede med at være mit kreative outlet, men det stod mig ret hurtigt klart, at hun var mere end det. Hun er blevet til min måde at kommentere på samfundet, for selv i 2019 er de stereotypiske kønsroller alt for dominerende, og hvis man stikker lidt ud, så skal man alt for ofte forklare sig. Forklare hvorfor man går med makeup, når man er født som mand. Hvorfor man binder sine bryster, når man er født som kvinde. Vi er allesammen forskellige og udtrykker os forskelligt. Vi identificerer os også forskelligt, og det er på denne måde, jeg synes Betty Bitschlap og hendes musik ændrer sig fra at være sjov pop til noget mere vigtigt og med et budskab. Det er sjov og mainstream-lydende popmusik med et fedt beat, som man kan feste til – det er netop min pointe, at man skal kunne være queer, være trans og være anderledes. Mennesker med talent er ligesom alle andre, og den største del af befolkningen er da også gode til at passe folk ind i nogle kasser og se folk som mand, kvinde, gay, straight osv. Men hvordan man opfører sig, går klædt, hvor man arbejder osv., har mange lidt sværere ved at passe ind. Og det er netop det, Betty forsøger at gøre op med. Betty laver popmusik for alle popfans, og forhåbentligvis kan det faktum, at hun er en mand i dametøj, få folk til at tænke eller tale anderledes. Tænke eller tale om, at det er da meget sejt, at musikken lyder så fedt, og hun ser sådan ud. Så måske på den måde bliver det lidt lettere for den næste og den næste, indtil det en dag rent faktisk er lige meget, hvordan vi går klædt eller identificerer os – og at det ikke skal definere, hvem vi er, eller hvad vi arbejder som. Vi er jo alle sammen bare mennesker,” slutter Anders Bilberg.

 

Du kan læse mere om Betty Bitschlap her.

Exit mobile version